PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Badatelské přístupy ve výtvarné edukaci 1 - OD0721015
Anglický název: Research approaches in Art Education 1
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)
Rozsah 8 hod./sem. Cíl předmětu: Připravit studenty (zejména absolventy výtvarných uměleckých programů) na vstup do „školního“ terénu v rolích badatele – pedagoga/pedagoga – badatele. Doplnit nezbytný funkční slovník pro obě uvedené role. Požadovaný výstup: Seminární práce jako přípravný text pro výstup ve formě stati či odborném periodiku. Obsah: Rozhodovací procesy v přípravě výuky a pedagogického výzkumu. Základní didaktické kategorie ve výtvarné edukaci a výzkumném projektu. Výzkumný a výtvarný problém. Formulace výtvarného problému v učební úloze. Klíčová slova : Rozhodování, informace, plán výuky a výzkumu, funkční slovník, předmět výzkumu, učební úloha , didaktická analýza, identifikace problému, prostředky realizace Přihlášení studentů: do konce října
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)

Připravit studenty (zejména absolventy výtvarných uměleckých programů) na vstup do „školního“ terénu v rolích badatele - pedagoga/pedagoga - badatele. Doplnit nezbytný funkční slovník pro obě uvedené role.

Deskriptory -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)

Rozhodování, informace, plán výuky a výzkumu, funkční slovník, předmět výzkumu, učební úloha , didaktická analýza, identifikace problému, prostředky realizace

Literatura -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)

A) Výzkum HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. MAŇÁK, J., ŠVEC, V Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7351-078-6. SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. ŠVAŘÍČEK,R.; ŠEĎOVÁ,K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007.ISBN 978-80-7367-313-0.

B) Výtvarná edukace (výběr):
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3 DACEY J.S.,LENNON K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000.ISBN 80-7169-903-5. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8.a 9.ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1997. 126 s. 80-7168-382-5. FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1.Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M.; JAKUBCOVÁ, L.; KITZBERGEROVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: UK v Praze, Ped. fakulta a Uměleckoprům.museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Situace ve výtvarné výchově. Liberec, Technická univerzita v Liberci 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X HAZUKOVÁ, H.- DVOŘÁKOVÁ, M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (Příklad. materiál). Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2002. 59s. ISBN 80-7083-660-1 JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8. PASCH,M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1999 ROESELOVÁ,V. Didaktika výtvarné výchovy V (nejen pro základní umělecké školy). Praha: UK - Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-058-7 SLAVÍK,J.: Didaktika Vv III . Praha, UK 1990. SLAVÍK, J.: Návrh minimálních požadavků na úroveň znalostí absolventa učitelského studia výtvarné výchovy In Hazuková, H.: Příprava učitele na rozhodování ve Vv I, Praha, UK 1994 SLAVÍK,J. Od výrazu k dialogu ve výtvarné výchovy. Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997 SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál 1999. VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

Metody výuky -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)

teoreticko-praktický seminář Požadavky ke zkoušce/požadovaný výstup: Seminární práce jako přípravný text pro výstup ve formě stati či odborném periodiku. Termín odevzdání: do konce ledna

Sylabus -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2016)

Rozhodovací procesy v přípravě výuky a pedagogického výzkumu Základní didaktické kategorie ve výtvarné edukaci a výzkumném projektu Výzkumný a výtvarný problém Formulace výtvarného problému v učební úloze

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)

Požadavky ke zkoušce/požadovaný výstup: Seminární práce jako přípravný text pro výstup ve formě stati či odborném periodiku. Termín odevzdání: do konce ledna  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK