PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Critical Theories in Contemporary Art and Visual Culture - OD0721007
Anglický název: Critical Theories in Contemporary Art and Visual Culture
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.10.2019)
Kritická analýza současných teorií výtvarné výchovy v kontextu současného umění, vizuální kultury a kulturních studií. Kritické čtení příslušných textů, výzkumných zpráv a vizuálních artefaktů bude použito jako nástroj porozumění, zakoušení a komunikace o výtvarnému umění, kreativitě a subjektivitě. Výzkumné deníky, tvůrčí portfolia a deníky budou použity jako nástroj pedagogických transpozicí a transformací kulturních a uměleckých obsahů-
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.10.2019)

Po absolovování kursu busou student schopni:

 

Založit a vyvinout osobní portfolio textových a vizuálních materiálů, kulturních záznamů a dokumentace umění a kultury ve veřejném prostoru, kulturních institucích, výzkumných zpráv, článků a konferenčních materiálů;

 

Kriticky portfolio reflektovat a vytvořit mapy konceptů, které mohou být re-konceptualizovány a pedagogicky/didakticky využity, a to za využití nejnovějších  výzkumných zjištění z pedagogiky umění;

Vytvořit kolaborativní a dialogický model výtvarné výchovy pro vybrané skupiny uživatelůa otestovat jej v praxis. Vytvořit výkladové rámce vztažené k hlavním tématům disertační práce. Vytvořit a obhájit specializovaný text, určený pro publikaci.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.10.2019)

Addison, A.: Who is Afraid of Signs and Signification? iJADE. © NSEAD /Blackwellpublishing Ltd. © The iJADE  Vol. 18 (1), 1999. ISSN 1476 – 8062    

 

Atkinson, D. (February 2006). School Art Education: Mourning the Past and Opening a Future. The International Journal of Art and Design Education, (25) 1, 16-27. ISSN 1476 – 8062    

 

Dancer, A.:  Profound Listening: Poetics, Living Inquiry, ArtsBased Practice and BeingPresence in Soundwalk Soundscape Composition. Dissertation. The University of British Columbia, 2014.

 

Fulková, M.; Tipton, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis.  The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1.  pp. 27-42.  ISSN 1476 – 8062    

 

Fulkova, M., Tipton, T. (2013) DNA as a Work of Art: Processes of Semiosis between Contemporary Art and Biology', The International Journal of Art & Design Education, Volume 32, Issue 1, February 2013. Pp. 83 – 96. ISSN 1476 – 8062    

 

Fulková, M., Tipton, T., Ishikawa, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture).  International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234

 

Fulkova, M., Tipton, T. Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group, 2011. ISBN 978-0415-46562-2 : pp. 132-156, DOI 10.4324/9780203818923

 

Mirzoeff, N. (1999). An introduction to visual culture. London: Routledge.

 

Tipton, T. (2008a) Teaching Visual Culture Through Semiosis: Transforming Postmodern Paradigms in Art Education. Dissertation. Charles University in Prague.

 

Tipton, M. Reconceptualizing Knowing https://www.scribd.com/document/111712526/Reconceptualizing-Knowing-28July

 

Rodowick, D. (2001). Reading the figural, or, philosophy after the new media. Durham: Duke University Press.

Smith-Shank, D. (Ed). (2004). Semiotics and visual culture: Sights, signs, and significance.

Reston, VA: National Art Education Association.

 

Deleuze, G. and Guattari, F. ([1987] 2005) a thousand plateaus. capitalism and schizophrenia, trans. B. Massumi, Minneapolis: University of Minnesota Press.

Fulkova, M.:  The Orbis Pictus we all live in: Coding the World with differently- abled visitors in the Gallery of Contemporary Art. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN: 1877-0428.  Pages 2525 – 2534. Available online 27 December 2011, www.sciencedirect.com

Fulková, M., Tipton, T., Ishikawa, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture).  International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (28.10.2019)

Prezentace osobního portfolia, kazuistik vyučovacích situací, přípravy textu k publikaci a jeho podání, přípravy příspěvku na konferenci včetně prezentace nebo účasti v poster sekci.  

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.10.2019)

Prezentace osobního portfolia, kazuistik vyučovacích situací, přípravy textu k publikaci a jeho podání, přípravy příspěvku na konferenci včetně prezentace nebo účasti v poster sekci.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK