PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie výtvarného umění - OD0721001
Anglický název: Psychology of fine art
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PaedDr. Pavel Šamšula, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
Psychologie umění, její místo, předmět a metodologie v systému věd o umění. Fyziologie a psychologie utváření vizuálního obrazu; jeho psychologické a sociální determinanty a regulátory. Psychologické koncepce a jejich podíl na pojetí a formování psychologie umění (Vygotskij, Panofsky, Francastek, Arnheim, Ehrnzweig). Spontánní introspekce, reflexe, strukturace, interpretace a restrukturace vizuálně obrazových znakových struktur a jejich sémantické analýzy. Formální a obsahové analýzy, komparace a interpretace výtvarných uměleckých děl a jejich didaktické aplikace. Osobnost a umělecké dílo. Kritické reflexe vědeckých textů, jejich interpretace a aplikace do závěrečné práce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)

Prohloubení poznatků psychologie vizuálního vnímání a umění a jejich uplatnění při komparativních analýzách děl výtvarné kultury a umění. Psycho-didaktického využití.

Deskriptory
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
Klíčová slova - descriptory:
umělecké dílo, "námět, forma a obsah", hmotná, znakově významová a obsahová složka díla, znaky a významy ve výtvarném umění; tvorba, recepce, apercepce, interpretace

Literatura
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)

ARNHEIM, R.; Art and Visual Perception. 2. vyd. Los Angeles: University of Berkeley, 1974.

ARNHEIM, R.; The Power of the Center: A Study of Composition in the Visual Arts. Los Angeles: University of Berkeley, 1988.

CRICK, F.; Věda hledá duši. Praha: Mladá fronta 1997. ISBN 80-204-0633-6
ECO, U.; Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.

FRANCASTEL , P.; Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Barrister & Principal , 2004. ISBN 80-86598-49-7.
FULKOVÁ, M.; Diskurs umění a vzdělávání. Praha a Jinočany: H+H, 2007. ISBN 978-80-7319-076-7

GOMBRICH, E. H.; Topics of Our Time: Twentieth-century issues in learning and in art, London 1991.

GOMBRICH, E. H.; Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985.
GOODMAN, N.; Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8
HLAVÁČEK, J., ARNHEIM, R.; Arnheimova psychologie modernismu v době postmoderní. Praha: UK, 1998. ISBN 80-86039-32-3.

KANDINSKY, W.; O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998. ISBN 80-86138-06-2

KANDINSKY, W.; Bod linie plocha. Praha: Triáda, 2000. ISBN 80-86138-16-X.

KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava: Perfekt, 1996. ISBN 80-85261-81-2

KLEE, P.; Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999. ISBN 80-86138-15-1

KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: 2. dop.vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
KULKA, T. ; Umění a falzum (Monismus a dualismus v estetice).Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-0954-X.

KULKA, T. ; Umění a kýč. 2. vyd. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
KULKA, T., CIPORANOV, D. (eds): Co je umění? Texty anglo-americké estetiky 20. století. Praha: FF UK - Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5
MERLEAU-PONTY, M.: Oko a duch a jiné eseje. Praha: Obelisk 1971.
MERLEAU-PONTY, M.: Viditelné a neviditelné. Praha: OIKOYMENH 2004. ISBN 80-7298-098-X

VYGOTSKIJ, L.S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981. ISBN neuvedeno.
WELTONOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. ISBN 80-8046-045-0

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)

Zpracování písemné a obrazové analyticko-komprativní studie pěti výtvarných děl stanovených historických období (vertikální řez proměnami výtvarné kultury a umění) na zvolené téma (v dohodě s vyučujícím) v rozsahu cca 20 - 30 NS ; odevzdání v určeném termínu. Aplikace zvoleného tématu do edukačního konceptu a procesu na vybraném typu školy nebo vzdělávacího zařízení, obhajoba při ústní zkoušce formou kolokvia.

Sylabus
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)

Vizuální vnímání z hlediska fyziologie a psychologie. Základní tendence v psychologii vizuálního umění a psychologii umění. Faktory a zákonitosti vizuálního vnímání a utváření vizuálního obrazu. Individuální a sociální aspekty a regulátory. Struktura výtvarného uměleckého díla a struktura osobnosti. Umělecké dílo jako polysémantická struktura. Znaky a významy ve výtvarné umělecké tvorbě a vizuální kultuře. Percepce, recepce, apercepce, interpretace a responze výtvarného díla. Psychologické, sociální a historické determinanty autora a diváka. Ontologické, gnoseologické, estetické a psycho-didaktické (ontogenetické) aspekty recepce uměleckého díla.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK