PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofická a pedagogická antropologie - OD0612003
Anglický název: Philosophical and Pedagogical Anthropology
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/8, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Anotace -
Poslední úprava: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2009)
V evropském myšlení převládala klasická představa filosofického zázemí výchovných konceptů, jímž je filosofická antropologie. Tématem semináře je seznámení s tzv. "vzorci lidství", které se staly základem a východiskem většiny moderních pedagogických konceptů a jejich kritika v pedagogice duchovědné a postmoderní.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Cílem kurzu je filosoficky a pedagogicky analyzovat „condition human“ a promýšlet její dopady na výchovné koncepty v minulosti i současnosti.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Povinná literatura:

Pelcová, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.

Palouš, Radim a Svobodová, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9.

 

Povinně volitelná literatura:

Duarte, Eduardo M. Being and learning: a poetic phenomenology of education [online]. Rotterdam: Sense Publishers, 2012 [cit. 2019-04-12]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10614807.

Hogenová, Anna, ed., Pelcová, Naděžda, ed. a Rybák, David, ed. Contingency in the Education, Art and Sport: international multidisciplinary conference: Charles University, Faculty of Education, Prague, Czech Republic, May 12, 2016. Prague: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. 129 stran. ISBN 978-80-7290-922-3.

Pelcová, Naděžda et al. Čas ve výchově, umění a sportu: (filosofická reflexe). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 320 s. ISBN 978-80-7290-777-9.

BRINKMANN, Malte (Hg.) Erziehung. Phaenomenologische Perspektiven. Wuerzburg : Koenighausen u. Neumann 2010. ISBN 978-3-658-14508-8.

FINK, E. Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Verlag Rombach  1978. ISBN 3-7930-9012-4.

FINK, E. Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Verlag Rombach  1978. ISBN 3-7930-9012-4.

GADAMER, H.-G. Erziehung ist sich erziehen. Heidelberg: Kurpfälzischer Verlag 2000. ISBN 3-924566-12-7.

LÉVINAS, E. Etika a nekonečno. Praha. OIKOYMENH 2009. ISBN 978-80-7298-394-0.

LÉVINAS, E. Existence a ten, kdo existuje.  Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-36-4 .

LÉVINAS, E. Totalita a nekonečno. (Esej o exterioritě). Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-20-8.

LYOTARD, J.-F. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Praha: FÚ AV ČR 1993. ISBN 80-7007-047-1.

MEYER-DRAWE, K. Leiblichkeit und Sozialität. Phänomenologische Beiträge zu einer pädagogischen Teorie der Inter-Subjektivität. München: Wilhelm Fink Verlag 1984. ISBN 3-7705-2241-9.

Schütz, Egon. Existenzialkritische Paedagogik. Wiesbaden : Springer 2017. ISBN 978-3-658-14508-8.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

Student předloží ke zkoušce písemnou práci na dohodnuté téma v rozsahu 15 normostran v publikovatelné podobě. Obhajoba práce a rozprava nad prostudovanou povinnou literaturou je součástí atestu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.05.2019)

1.       Čas ve výchově, narození a smrt, chronos a kairos, synchronní a diachronní čas, šťastná chvíle vychovávaného a vychovatele, plynutí času, trvání. Časový charakter lidské existence, usilování o smysl.

2.       Svoboda a nutnost, nahodilost a osud, co všechno lze na člověku ovlivnit výchovou a co je hlasem krve v nás. Pouta, která váží člověka na této zemi – osoba a individualita, empatie a sympatie, spolubytí a vzájemnost, o povaze výchovného erotu. Symetrie a asymetrie výchovného vztahu.

3.       Blízkost a cizota, domov a dálava, samota a odcizení. Kosmologická výchova. Úloha hry ve výchově.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK