PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie genderu - OD0513023
Anglický název: Psychology of Gender
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.01.2019)
Kurz je zaměřen na představení a porovnání předních psychologických přístupů k genderu, respektive k maskulinitě a femininitě, a na jejich využití v pedagogicko-psychologických a vývojově-psychologických tématech. Kurz je realizován prostřednictvím samostatné četby odborných publikací a následných individuálních či skupinových konzultací (v závislosti na počtu přihlášených osob). Studující si zvolí ze seznamu dvě odborné monografie, provedou rešerši aktuálních článků z odborných časopisů k jednomu vybranému tématu a dva z nich podrobně přečtou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (15.05.2019)

Cílem předmětu je představit základní psychologické teorie týkající se maskulinit/mužství a femininit/ženství, zejména teorie vysvětlující vznik genderové identity. Studující získají orientaci v následujících teoretických přístupech k genderu: biologický, evoluční, psychoanalytický, behavioristický, kognitivní, kognitivně-vývojový.

Literatura
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2016)

BEALL, A. E., & STERNBERG, R. J. (eds.) (2005). The psychology of gender. New York: Guilford Press.

BEM, S. L. (1993). Lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. New Haven: Yale University Press.

BOURDIEU, P. F. (2000). Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.

FAUSTO-STERLING, A. (2012). Sex/Gender: Biology in a Social World. New York: Routledge.

FRANCIS, B., & SKELTON, Ch. (2001). Investigating Gender. Contemporary perspectives in education. Buckingham: Open University Press.

LIPPA, R. (2009). POHLAVÍ, PŘÍRODA A VÝCHOVA. PRAHA: ACADEMIA.

NIELSEN, H. B., & RUDBERG, M. (1994). Psychological gender and modernity. Oslo: Universitetsforlaget.

OAKLEY, A., & ČERMÁKOVÁ, M. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál.

RUDMAN, L. A., & GLICK, P. (2010). The Social Psychology of Gender: How Power and Intimacy Shape Gender Relations. New York: The Guilford Press.

SKELTON, Ch., FRANCIS, B., & SMULYAN, L. (2006). The SAGE handbook of gender and education. London: Sage Publication.

SMETÁČKOVÁ, I. (2016). Genderové představy a vztahy. Praha: SLON.

THORNE, B. (1993). Gender play: Boys and girls in School. New York: Rutgers University Press.

UNGER, R. K. (2001). Handbook of the Psychology of Women and Gender. New Jersey: John Wiley & Sons.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (15.05.2019)

Kurz je primárně určen pro doktorské studentky a studenty oboru pedagogická psychologie. V jejich případě nemá kurz žádnou prerekvizitu.

Do kurzu se mohou přihlásit také studující ostatních doktorských programů, pokud absolvovali v navazujícím magisterském nebo doktorském studidu alespoň jeden kurz týkající se psychologie.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.01.2019)

Požadavek ke zkoušce:

2 knihy z nabídky

2 odborné články

Výběr knih a článků musí být předem konzultován.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK