PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické přístupy k vybraným skupinám sociálně znevýhodněných osob - OD0218016
Anglický název: Special educational approaches to selected groups of socially disadvantaged individuals
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)
Sociálně znevýhodněných lidí ve společnosti přibývá. Vzhledem k dlouhodobé orientaci na romistiku a oblast závislostního chování je předmět orientován na dvě základní témata: -romskou národnostní menšinu s důrazem na vzdělávání; -výchovně terapeutické přístupy v rámci systému sekundární a terciární prevence u osob závislých na návykových látkách.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)

Předmět je zaměřen na vybrané cílové skupiny s důrazem na příčiny vzniku sociálního znevýhodnění, afirmativní a terapeutické přístupy k těmto jedincům.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)

Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015.  ISBN 978-80-247-4674-6.

Kaleja, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.

Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.

Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2.

Šotolová, E. Vzdělávání Romů. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011, 2013 (dotisk).

ISBN 978-80-246-1909-5.

Vágnerová, M., Marek, J., Csémy, L. Bezdomovectví ve středním věku. Příčiny, souvislosti a perspektivy. Praha UK: Nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4054-9.

Časopis: Adiktologie.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)

Romská národnostní menšina s důrazem na vzdělávání  

·         Důležité strategické dokumenty a legislativní opatření v oblasti podpory Romů jako svébytné národnostní menšiny.

·         Význam Evropské charty regionálních či menšinových jazyků.

·         Podpora bilingvismu, nedostatečné osvojení minoritního jazyka v kombinaci s limitovanými kompetencemi v majoritním jazyce jako cesta k sociální exkluzi.

·         Důsledky jazykové bariéry v neúspěšnosti romských žáků.

·         Afirmativní přístupy v základním školství. Zkušenosti z vybraných evropských států.

·         Základní historické souvislosti důležité pro pochopení romské národnostní menšiny v současnosti.

·         Strategie romské integrace 2021-2027 (příprava strategie vzdělávací politiky MŠMT – duben 2019).

Výchovně terapeutické přístupy v rámci systému sekundární a terciární prevence u osob závislých na návykových látkách

·         Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování.

·         Význam motivačního rozhovoru v terapeutickém přístupu.

·         Harm Reduction – důraz na terciární prevenci.

·         Systém ambulantní, ústavní a stacionární péče o osoby závislé na návykových látkách.

·         Terapeutické komunity – vývoj ve světě.

·         Terapeutické komunity v České republice. Terapeutické přístupy s důrazem na KBT, případně jiné psychoterapeutické směry, následná péče.

·         Mezinárodní svépomocné organizace.

·         Současná drogová scéna, substituce.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.01.2019)

Písemné zpracování určeného tématu, diskuze.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK