PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aspekty rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání - OD0218014
Anglický název: Didactic aspects of developing health literacy in the context of inclusive education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Záměnnost : OPDS1S104B
Je záměnnost pro: OPDS1S104B
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (31.10.2017)
Předmět na základě dostupných výsledků výzkumů (mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva) poskytuje argumenty dokládající potřebu hledat cesty k rozvíjení zdravotní gramotnosti v mezioborovém kontextu. Předkládá teoretická východiska pro celostní pojetí zdraví, které představuje novou kvalitu v rozvoji vědeckého poznání. V návaznosti na programové dokumenty WHO jsou analyzovány determinanty zdraví a vymezeny rozvojové priority zdravotní gramotnosti. Doktorandi jsou motivování k hlubšímu poznávání problematiky zdraví, k zapojení do vědeckého zkoumání vztahu zdraví a kvality života. Předmět umožňuje studovat didaktické aspekty vzdělávání v oblasti podpory zdraví v kontextu inkluzivního vzdělávání. Objasňuje současné pojetí výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech a zahraničních vzdělávacích programech. Seznamuje studenty s multidisciplinárním systémem ochrany zdraví a bezpečí ve školách. Upozorňuje na variability strategického jednání vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví, na formy a metody prevence. Zejména se jedná o strategii zvládání auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých forem násilí, zneužívání, šikany, mediálních manipulací, zdraví poškozujícího nutričního chování. Semináře poskytují prostor k rozpravě o metodologii a výsledcích pedagogického výzkumu zaměřeného na problematiku zdraví.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (31.10.2017)

Cílem předmětu je umožnit studentům orientovat v konceptu zdravotní gramotnosti a získat hlubší vhled do teoretických základů didaktické transformace projektovaného kurikula oboru výchova ke zdraví do edukace v podmínkách inkluzivního vzdělávání.

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.11.2017)

Akční plány pro implementaci Národní strategie Zdraví 2020. Akční plán č. 12:  Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015–2020. Ministerstvo zdravotnictví, 2015.

FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN  978-80-246-2885-1

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.

MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006.

MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2014.

MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova. 2010. .

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 – zdraví do 21. století. Praha: 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

NIELSEN-BOHLMAN, L, PANZER AM, KINDIG DA. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Confusion. Washington: National Academies Press, 2004. ISBN-10: 0-309-09117-9.

PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1

REISSMANNOVÁ, J. a NEJEDLÁ, M. Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova, 2015. ISBN 978-80-7422-406-5.

ŘEHULKA, Evžen. Zdraví – učitelé – škola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0.

ŘEHULKOVÁ, O., ŘEHULKA, E., et al. Quality of Life in the Contexts of Health and Illness. Kvalita života v souvislostech zdraví a nemoci. Brno: MSD, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7392-073-9.

ZARCADOOLAS, CH., PLEASANT, A.F., GREER, D.S. Advancing Health Literacy A Framework for Understanding and Action. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN: 978-0-7879-8433-5

ZDRAVÍ 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2014. ISBN: 978-80-85047-47-9

 

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (31.10.2017)
  • Zdraví – teoretické vymezení, pojetí kategorie zdraví.
  • Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování. Faktory podporující zdraví, preventivní strategie.
  • Zdravotní stav populace v Evropě – strategické dokumenty WHO.  
  • Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
  • Podpora zdraví v kurikulárních dokumentech v ČR a v zahraničí.
  • Transformace projektovaného kurikula výchovy ke zdraví do edukace v podmínkách inkluzivní školy.
  • Škola podporující zdraví v projektech a v pedagogické praxi.
  • Výzkum v oblasti zdraví-učitel-škola.
  • Specifika pedagogického přístupu ve zkoumání otázek zdraví.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (31.10.2017)

Zpracování seminární práce,  jejíž obsahem je zpráva o přípravě, a realizaci a vyhodnocení vlastního pedagogického výzkumu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK