PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Tendence vývoje současné didaktiky cizích jazyků s důrazem na jazyk německý - OD0107001
Anglický název: Current Trends in Methdology of German Language
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (20.02.2019)
Kurz je určen pro doktorandy oboru Pedagogika jejichž předmětem výzkumu je didaktika cizích jazyků. Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou vývojových tendencí současné didaktiky cizích jazyků. Důraz bude kladen na alternativní metody výuky cizích jazyků, na činnostní vyučování, výuku orientovanou na žáka, projektové vyučování, autonomní učení, na problematiku bilingvismu a podporu výuky cizích jazyků novými médii.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (20.02.2019)

Literatura k 1. tématu:

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995. ISBN 3-7720-1709-6. (je možno zapůjčit u mne)

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.

GARDNER, H. Dimenze myšlení : Teorie rozmanitých inteligencí. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.

HENDRICH, J. aj. Didaktika cizích jazyků. Praha :  SPN, 1988.

LEONTˇJEV, A.N. Činnost, vědomí, osobnost. Praha : Svoboda, 1978

LINHART, J. Kapitoly z psychologie tvořivé činnosti. Praha : SPN, 1971.

MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno : Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1880-1.

NEČASOVÁ, P. (ed.); PODHAJSKÁ, E. (ed.) Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha : UK PedF, 2006. ISBN 80-7290-281-4.

SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika : John Dewey a jeho následovníci. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-20715-4. (je možno zapůjčit u mne)

SSTENBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha : PORTÁL, 2002. ISBN: 80-7178-632-2.

VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. 2. vyd. Praha : SPN, 1976.

HARTL. P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.

PRůCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. (a další vydání)

SILLAMY, N. Psychologický slovník. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-244-0249-1.

WOLFF, D.  Angewandte Psycholinguistik und zweitsprachliches Verstehen. In Verstehen und Verständigung durch Sprachenlernen. Bredella, L. (Hrsg.). Bochum : Brockmeyer, 1995, S. 67-86.  ISBN 3-8196-0339-5.

 Literatura k 2. tématu:

BUGGERMANN, H.P. et al. Handlugsorientiertes Ausbildungsprogramm für DAF im Beruf auf Fachschulniveau. Leonardo-Projekt. Stuttgart : Akademie für Lehrerfortbildung, 2002.

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 6., überarb und erw. Aufl. Bad Heilbrunn/Obb. : Verlag Julius Klinkhardt, 2001. ISBN 3-7815-1131-6.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

NEČASOVÁ, P. (ed.); PODHAJSKÁ, E. (ed.) Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha : UK PedF, 2006. ISBN 80-7290-281-4.

Literatura ke 3. tématu:

BUGGERMANN, H.P. et al. Handlugsorientiertes Ausbildungsprogramm für DAF im Beruf auf Fachschulniveau. Leonardo-Projekt. Stuttgart : Akademie für Lehrerfortbildung, 2002.

FRITZSCHE, J.; IVO, H. et al. Projekte im Deutschunterricht. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1992. ISBN 3-12-311230-6.

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 6., überarb und erw. Aufl. Bad Heilbrunn/Obb. : Verlag Julius Klinkhardt, 2001. ISBN 3-7815-1131-6.

KRUMM, H.J. Unterrichtsprojekte - praktisches Lernen im Deutschunterricht. Fremdsprache Deutsch, 1991, Heft 4, s. 4-10. ISSN 0937-3160.

LAZAROU, E.  Projektorientierter Deutschunterricht "Denk-mal" : Ein Trichter zeigt, wie man’s macht. Fremdsprache Deutsch : Landeskundliches Lernen, 1998, Heft 18, s. 38-41. ISSN 0937-3160.

NEČASOVÁ, P. (ed.); PODHAJSKÁ, E. (ed.) Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha : UK PedF, 2006. ISBN 80-7290-281-4.

WICKE, R. E. Vom Text zum Projekt : Kreative Textarbeit und offenes Lernen im Unterricht "Deutsch als Fremdsprache".  Berlin : Cornelsen, 1997. ISBN 3-464-20794-3.

 Literatura ke 4. tématu:

ARENDT, M. Simulationen. Der Fremdsprachliche Unterricht - Englisch, 1997, č. 2, s. 4-10. ISSN 0340-2207.

 GROENEWOLD, P. Simulationen für interkulturelles Lernen. Landeskundliches Lernen und Spracharbeit mit Hilfe erfundener Figuren.In Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 1988,  roč. 14, s. 259-281. ISSN 3-89129-150-7.

JELÍNEK, S. K učební a reálné cizojazyčné komunikaci. Cizí jazyky,  2000/2001, roč. 44, č. 1, s. 3-5. ISSN 1210-1811.

KEN, J.; EDELHOFF, Ch. et al. Simulationen im Fremdsprachenunterricht : Handbuch. München : Max Hueber Verlag, 1984. ISBN 3-1900-2320-4.

KOREIK, U. Biographiesimulationen im Landeskundeunterricht. Deutsch als Fremdsprache, 1993, Jg. 30, s. 219-226. ISSN 0011-9741.

Literatura k 5. tématu:

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995. ISBN 3-7720-1709-6.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. Učebnice cizích jazyků a autonomní učení. Cizí jazyky, Plzeň, Fraus., 2007, vol. 50, no. 4, s. 130 -134. ISSN 1210 -0811.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků : teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení, lexikální strategie v teorii a výzkumu. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 9788021044333.

Literatura k 6. tématu:

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995. ISBN 3-7720-1709-6.

MÜLLER, N.; KUPISCH, T.; Schmitz, K. u. a. Einführung in die Mehrsprachigkeitsforschung. Tübingen: Gunter Narr. 2006.

 NEČASOVÁ, P.; ŠVERMOVÁ, D. Zum Zustand des bilingualen Unterrichts in Tschechien. Aussiger Beiträge, 2009, 3. ISSN 1802-6419.

KRUMM, H.J.  Mehrsprachigkeit und die Rolle der deutschen Sprache (I). Cizí jazyky. Plzeň : FRAUS, 2010, s. 75-79. ISSN 1210-0811.

Literatura k 7. tématu:

ENDE, K. (2014). Motivation durch digitale Medien im Unterricht? Aber ja! Fremdsprache Deutsch, 51, 42-48.
 
PETERWERTH, A. (2014). Fremdsprachenlernen in sozialen Netzwerken. Die Schüler-Community der Website www.pasch-net.de. Fremdsprache Deutsch, 51, 49-54.
 
WAGNER, J. & V. HECKMANN (Hrsg.) (2012). Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht. Ein Praxisbuch für Lehrende in Schule und Hochschule. Glückstadt, Werner Hülsbusch.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (17.01.2020)

1. Pedagogicko-psychologická podmíněnost činnostně orientovaných metod ve výuce cizích jazyků. V centru pozornosti jsou poznatky z psychologie a pedagogiky, jež poskytují teoretický základ pro činnostně zaměřenou výuku cizích jazyků. Důraz je přitom kladen na problematiku propojení činnosti a procesu učení v obecné rovině.

2. Činnostně orientované metody výuky cizích jazyků a výuka orientovaná na žáka. Téma je zaměřeno na základní principy činnostních metod, jejichž základním kamenem je orientace na osobnost žáka.

3. Projektové vyučování. V popředí zájmu tématu je proces plánování a realizace projektů ve výuce cizích jazyků.

4. Simulační hry ve výuce cizích jazyků. Simulace jako jedna z možností přiblížení výuky cizích jazyků reálné cizojazyčné komunikaci.

5. Autonomní učení. Možnosti autonomního učení ve výuce cizích jazyků, pozitivní stránky i hranice využití.

6. Vícejazyčnost. Integrovaný přístup ke vzdělávání prostřednictvím bilingvismu. Výuka odborných předmětů v cizím jazyce.

7. Nová média. Podpora osvojování cizích jazyků novými médii.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK