PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Možnosti práce s nadanými žáky a žáky s hlubším zájmem o biologii - OD0102136
Anglický název: Possibilities of Working with Gifted Pupils and Pupils with Deeper Interest in Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)
Cílem kurzu je (1) seznámení se způsoby rozpoznání nadaného žáka, (2) s možnostmi zapojení žáků do zájmové odborné činnosti z oblasti biologie (badatelských her, přírodovědných soutěží a projektů) u nás i v zahraničí a (3) vytvoření koncepce výukových aktivit zaměřených na nadané žáky a žáky s hlubším zájmem o biologii a navržení způsobu poskytování zpětné vazby žákům.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (05.09.2017)

JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006.

HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: GRADA, 2008. 

DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty, aneb nadání má každý. Praha: Nakladatelství LN, 2005. 

FOŘTÍKOVÁ, J. Talent a nadání - jejich rozvoj ve volném čase. 2. revidované vydání. Praha: NIDM MŠMT, 2009. 

FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007.

CAMPBELL, J. R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001.

FOŘTÍKOVÁ, J.(Ed.), RENZULLI, J., REISOVÁ, S., MONTGOMERY, D., JURÁŠKOVÁ, J. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: TRITON, 2008.

EURYDICE: Specifická vzdělávací opatření na podporu všech forem nadání žáků v Evropě, Pracovní dokument, červen 2006

Webové stránky: Středoškolská odborná činnost – SOČ (http://www.soc.cz/), Biologická olympiáda (http://www.biologickaolympiada.cz/), Ekologická olympiáda (http://www.ekolympiada.cz/), Botanická soutěž

(http://www.ddmpraha.cz/index.php?kod=&id_pobocka=270&id=2127),

Přírodovědný klokan (http://www.kag.upol.cz/prirodovednyklokan/), Zlatý list

(http://www.zlatylist.cz/) a další.

Internetové „badatelské“ hry a soutěže: Heureka! aneb podpora badatelsky orientovaných aktivit žáků ZŠ v přírodovědných předmětech (www.objevuj.eu), Kamenožrout – geologický seminář PřF UK (http://kamenozrout.cuni.cz/), Envigame – (http://www.envigame.cz/) a další.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

rozprava nad portfoliem, znalosti v rozsahu sylabu kurzu

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

1. Nadaný žák a žák s hlubším zájmem o biologii

2. Zájmová odborná činnost v ČR (odborné olympiády, přírodovědné soutěže, didaktické soutěžní hry, projekty, tematické badatelské školy a soustředění, participující instituce a jejich tematické akce)

3. Zájmová odborná činnost v zahraničí

4. Efektivita práce s nadanými žáky 

5. Tvorba koncepce výukových aktivit a možnosti poskytování zpětné vazby žákovi 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

aktivní účast na semináři, portfolium výukových materiálů pro práci s nadanými žáky v biologii

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK