PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody kvalitativního a akčního výzkumu - OD0102130
Anglický název: Methods of Qualitative and Action Research
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Cílem předmětu je, aby studenti: (a) seznámili se s přístupy kvalitativního výzkumu (ukotvená teorie, případová studie, fenomenologie, klasická etnografie, ..)(b) pochopili, jak se postupuje v kvalitativním výzkumu a byli schopni posoudit výhody a nevýhody těchto postupů ve srovnání s tradičními kvantitativními metodami(c) pochopili, na které výzkumné otázky je vhodné hledat odpovědi kvalitativním výzkumem(d) seznámili se s různými cestami získávání kvalitativních dat (např. individuální/společná interview; pedagogické deníky; zápis reflexí, ...) a chápali slabiny každého z přístupů(e) věděli, jak data shrnout (např. do tabulek) a hledali různé možnosti vyvozování závěrů(f) pochopili možnosti a limity akčního výzkumu(g) seznámili se s možnostmi použití kombinace kvantitativních a kvalitativních metod v akčním výzkumuSamostudium studentů bude směřovat ke zpracování obhajitelného a realizovatelného projektu kvalitativního nebo akčního výzkumu k tématu disertační práce, ve kterém bude přesně stanoven způsob získání, sumarizace a analýzy kvalitativních dat. Projekt musí být prodiskutován a obhájen na závěrečném workshopu.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
  • Doporučená: NEZVALOVÁ, L. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53, 2003. č. 3, 300-308..
  • Doporučená: MARSHALL, C. & ROSSMAN, G.B. Designing Qualitative Research, Sage Publications, 1998..
  • Doporučená: ELLIOTT, J. Educational Action Research. 1993..
  • Doporučená: KELLY, E. & LESH, R. (EDS.). Handbook of research design in mathematics and science education. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates , 2000..
  • Doporučená: HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. 408 s..
  • Doporučená: ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. 374 stran..
  • Doporučená: BOGDAN, R.C, BIKLEN, S.K. Qualitative Research in Education. An Introduction to Theory and Methods. Third Edition. Needham Heights : A Viacom Company, 1998. 276 s..
  • Doporučená: DENZIN, N.K. & LINCOLN, Y.S. The Sage Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks : Sage Publications, 2005. 1142 s..
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)

Zpracování projektu akčního výzkumu.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)

1) přístupy kvalitativního výzkumu (ukotvená teorie, narativní vyprávění a příběhy, klasická etnografie, ..),
2) postupy v kvalitativním výzkumu, výhody a nevýhody těchto postupů ve srovnání s tradičními kvantitativními metodami,
3) výzkumné otázky vhodné pro aplikaci kvalitativního výzkumu,
4) různé cesty získávání kvalitativních dat (např. individuální/společná interview; pedagogické deníky; zápis reflexí, ...), slabiny každého z přístupů,
5) zpracování dat (např. do tabulek), různé možnosti vyvozování závěrů,
6) možnosti a limity akčního výzkumu,
7) možnosti použití kombinace kvantitativních a kvalitativních metod v akčním výzkumu
8) závěrečný workshop, obhajoba projektů.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
  • Ústní zkouška
  • Esej
  • Analýza výkonů studenta
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK