PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biologická a sociokulturní antropologie - OD0102113
Anglický název: Biological and sociocultural anthropology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.
doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (14.08.2017)
Kurs je určen to studenty doktorského studia a měl by poskytnout přehled nejdůležitějších poznatků z fyzické a evoluční antropologie a sociokulturní antropologie. Struktura znalostí by měla být zaměřena na problematiku vzdělávání v biologii. Kurs má kromě poskytnutí informací o struktuře dvou základních směrů antropologie dva základní úkoly: 1. seznámit studenty s nejnovějšími poznatky z profilujících disciplin biologické antropologie především z evoluční antropologie a primatologie, vývojové antropologie a antropogenetiky a lidská variabilita a, 2. seznámit studenty s oblastmi antropologie, kde existují styčná témata mezi biologickou a sociokultruní antropologie jako je sociobiologie člověka, ekologie člověka, archeologie a další. Dalším důležitým úkolem přednášky je objasnit studentům propojenost biologických, biosociálních a sociálních mechanismů, jejichž vhodným propojením se může výrazně zvýšit kvalita kognitivních procesů a učení se obecně.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (23.10.2018)

Cílem je poskytnout přehled nejdůležitějších poznatků z fyzické a evoluční antropologie a sociokulturní antropologie se zaměřením na problematiku vzdělávání v biologii.

Literatura
Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)

Fleagle J. G., 1998: Primate Adaptation and Evolution (2nd ed.). Academic Press, Inc., London.

Fagan B. M., 1989: People of the Earth. An Introduction to the World Prehistory (Sixth edition). Scott, Feresman and Company, Glenview, Boston, London.

Foley R. A., 1987: Another Unique Species. Patterns in human evolutionary ecology Longman Scientific and Technical, Harlow.

Gamble C., 1995: Timewalkers. The Prehistory of Global Colonization. Penguin Books, London.

Jones S., Martin R., and Pilbeam D., 1995: The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution. Cambridge University Press, Cambridge.

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka  http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

Přívratský V. 2003.  Prostředí a tvar v lidské evoluci. Universita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha.

Soukup M., (2009). Základy kulturní antropologie. Akademie veřejné správy, Praha. 214 s. ISBN 978¬80-87207-03-1

Soukup M., (2011). Kultura ¬Biokulturologická perpektiva. Pavel Mervart, Červený Kostelec, 367 s. ISBN 978-80-87378-96-0.

Soukup V., (2011). Antropologie. Teorie člověka a kultury. Portál, Praha. 

 

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

Vančata, V., Vančatová M., 2002: Sexualita primátů. Nadace Universitas Masarykiana, Masarykova Universita v Brně, Edice Scientia: Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, Brno.

Vančata V. 2003: Primatologie, Díl. 1  Evoluce, ekologie a chování primátů - Prosimii a Platyrrhina. Universita Karlova ? Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, Praha.

Vančata V. 2003: Primatologie, Díl. 2  Catarrhina  - opice a lidoopi. Universita Karlova ? Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, Praha.

Vančata,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

Vančata,V., (2013). Vznik a evoluce rodu Homo: Mýty a milníky. Vývoj lidského rodu s nastíněním vztahu neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Culturologie 3: 18 - 35.

Vančata,V., (2013): 7 milionů-50 000 př. Kr.: Od hominidů k modernímu člověku. In: Bárta Miroslav, Kovář Martin a kol. - Civilizace a dějiny. Praha: Academia str. 25 - 47.

Wilson A. C.: O lidské přirozenosti, Nakladatelství Lidové Noviny, Praha 1993

Wolpoff M.H., 1999: Paleoantropology. Second edition. McGraw-Hill, Boston.

Wrangham R. W., McGrew W. C., de Waal F. B. M. and Heltne P. G. (eds.), 1994: Chimpanzee Cultures. Harvard University Press, Cambridge, Mass.

Studijní opory

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/historicka-a-evolucni-antropologie

https://sites.google.com/site/docvancata/home/zaklady-biologicke-antropologie

https://sites.google.com/site/docvancatafyzantro/fyzicka-antropologie

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/etologie-primatua

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/primatologie

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (23.10.2018)

Připravit portfolio studií a článků relevantních z hlediska problematiky doktorské disertační práce a připravit se k rozpravě.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (23.10.2018)

1.       Seznámit studenty s nejnovějšími poznatky z profilujících disciplin biologické antropologie především z evoluční antropologie a primatologie,

2.       Vývojové antropologie a antropogenetiky a lidská variabilita,

3.       Oblastmi antropologie, kde existují styčná témata mezi biologickou a sociokultruní antropologie jako je sociobiologie člověka, ekologie člověka, archeologie a další.

4.       Podat základní přehled o možném propojování biologických, biosociálních a sociálních mechanismů,

5.       Vyložit jak se propojením antropologických disciplin může výrazně zvýšit kvalita kognitivních procesů a učení se obecně.

6.       Možnosti didaktického využití biologické a evoluční antropologie a primatologie

7.       Možnosti didaktického propojení biologické a sociální antropologie – průřezová témata

8.       Didaktický význam znalostí z vývojové antropologie pro školní praxi

9.       Antropogenetika a její význam pro výuku moderní antropologie – možné relace k sociobiologickým procesům a mechanismům

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)

Absolvování rozpravy a analýza portfolia, splnění studia literatury a prezenatace protfolia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK