PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Demonstrace a experiment ve výuce biologie – tvůrčí dílna - OD0102110
Anglický název: Demonstration and experiment in the teaching of biology - a creative workshop
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Předmět aplikuje konkrétní biologickou problematiku do oblasti obecné i speciální didaktické přípravy. Cíl: (1) rozvíjet schopnost vytvářet, ověřovat a kriticky hodnotit metodiky užívané ve výuce přírodopisu a biologie při vedení školních biologických pokusů, pozorování a demonstrací na základě analýzy kurikulárních dokumentů. (2) schopnost vypracovat metodiku jak určitý biologický jev nebo děj didakticky účelně demonstrovat.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
  • Doporučená: Baer H. W.:. Biologické pokusy ve škole. Praha, SPN. 1968.
  • Doporučená: Morgan J.G., Carter M.E.B. Investigating Biology,1996, The Benjamin/Cumming Publishing Company, In. , 2. vydání, ISBN 0-8053-1944-1.
  • Doporučená: Kukenthal W., Renner M.:. Leitfaden für das Zoologische Praktikum. Jena, Gustav Fischer. 1999.
  • Doporučená: Petty, G. Moderní vyučování. 2004, Portál s r. o., 380 s., ISBN80-7367-172-7.
  • Doporučená: Molish H., Biebl R.:. Praktická cvičení a pokusy s rostlinami bez přístrojů. Praha, SPN. 1975.
  • Doporučená: Hadač E. a kol.:. Praktická cvičení z botaniky. Praha, SPN. 1967.
  • Doporučená: Altmann A., Lišková E.:. Praktikum ze zoologie. SPN, Praha. 1979.
  • Doporučená: Science & Technology Education Library - Teaching and Learning in the Science Laboratory, Springer Netherlands, Volume 16, ISSN 1572-5987.
  • Doporučená: Cangelosi J.S. Strategie řízení třídy, 1994, Portál, 289 s., ISBN 80-7178-083-9.
  • Doporučená: Učebnice přírodopisu a biologie, metodické příručky a další dle aktuální nabídky.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
  • Analýza výkonů studenta
  • Seminární práce
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)

Předmět aplikuje konkrétní biologickou problematiku do oblasti obecné i speciální didaktické přípravy.
Předmět je koncipován tak, aby studenti byli schopni provádět analýzu pokusů, pozorování a demonstrací z hlediska jejich teoretického zázemí a metodicko-didaktických souvislostí (včetně návazností na kurikulární dokumenty). Studenti se naučí zásadám a vedení školních experimentů tak, aby v sobě vyváženě zahrnovaly vědeckou, technickou a didaktickou složku. Naučí se koncipovat laboratorní úlohy ověřovací, důkazové, praktické a výzkumné a realizovat je ve školní praxi.
Kurs zároveň reprezentuje i experimentální dílnu, ve které studenti na zadání učitelů nebo na základě vlastních návrhů koncipují netradiční demonstrace a pokusy (dosud neuváděné v učebnicích) na podporu motivace, názornosti výuky či na podporu rozvoje znalostí a praktických dovedností žáků v oblasti biologie.
Vedlejším průběžným výstupem kurzu je postupné budování elektronické databáze publikovaných i originálních metodik školních pokusů, pozorování a demonstrací ve výuce biologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK