PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Logopedie a metodika logopedická I - OCRS18UC29
Anglický název: Speech therapy and its methodology I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Předmět má za cíl seznámit studenty se širokou problematikou vývojových poruch řeči v kontextu vzdělávacího systému.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Výuka bude probíhat prezenční formou. 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido. 

KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.

KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.

LECHTA, Viktor a kol (2005): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál 

LECHTA, Viktor a kol. (2003): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál

LOVE, R.J., WEBB, W.G. (2009): Mozek a řeč. Praha: Portál.

SMOLÍK, Filip, SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ Gabriela: (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.  

PIPEKOVÁ, Jarmila at al. (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozšiř. vydání. Brno: Paido 

ŠKODOVÁ, Eva, JEDLIČKA, Ivan a kol. (2007): Klinická logopedie. 2., aktualizované vydání. Praha: Portál.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-

7315-075-1.

LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-

643-8.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Ontogeneze řeči jako východisko. Patologie v řeči a jazyce dle různých parametrů. Narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy, poruchy plynulosti řeči, mutismus.  Metody a postupy v logopedickém pohledu. Práce s rodinou.  Základní diagnostické  logopedické postupy. Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika). Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání. Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

portfolio, kolokvium

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK