PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychopedie a metodika psychopedická I - OCRS18UC27
Anglický název: Psychopaedy and its methodology I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OCRS18UC28
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)
Současné trendy v psychopedii, psychopedická diagnostika.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Bartoňová, M. a kol. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Brno: Paido 2016.

Černá, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2015.

Šiška, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005.

Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. vyd.5, rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2012.

Valenta, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5. aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Přístupy ke klasifikaci mentální retardace – model podpory, model deficitu, podpora samostatnosti a nezávislosti jedince s mentálním postižením, člověk s mentálním postižením ve světě práce, způsobilost k právům, právní subjektivita, hodnocení rizika, celoživotní vzdělávání.

Psychopedická diagnostika a její místo ve speciálně pedagogické a pedagogické diagnostice. Historie psychopedické diagnostiky. Přehled diagnostických metod a jejich využití v psychopedické diagnostice. Diagnostika v jednotlivých vývojových obdobích. Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky se zvláštním zaměřením na psychopedickou diagnostiku. Zaměření diagnostické činnosti v období vstupním, adaptačním, průběžná diagnostika a diagnostická činnost v období závěrečném. Testy používané v rámci psychopedické diagnostiky. Hodnocení adaptivního chování. Diagnostické škály (Vinelandská škála, P-A-C archy).

 

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Seminární práce se zaměřením na psychopedickou diagnostiku (dítěte, žáka, studenta a osoby s mentálním postižením).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK