PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie pedagogická a sociální - OCRS18UC04
Anglický název: Educational and social psychology
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)
Cílem kurzu je osvojení základních poznatků a technik pedagogické a sociální psychologie. Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně vzdělávací reality.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Čáp, J. Mareš, J: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.

Fontána, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.

Helus, Z.: Sociální psychologie. Praha, Portál 1998.

Hrabal, V.: Diagnostika. Praha, PedF.UK 2002.

Piaget, J.: Psychologie inteligence. Praha, SPN 1970.

Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha, Portál 2002.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Pomáhající profese (učitelská profese) - pojetí, nároky, rizika. Učení a poznávání – vztah k poznávání, učební a poznávací styly, efektivní strategie učení. Motivace – motivování žáků ve škole, nuda a strach ve škole. Hodnocení ve škole – orientující a rozvíjející formy hodnocení (rizika a možnosti), školní úspěšnost. Autodiagnostika učitele. Socializace ve škole a rodině, rodinná výchova (specifičnost socializačního vlivu školy a rodiny), interakce učitel – rodič. Struktura a dynamika sociální skupiny, školní třída (sociální normy, status, role atd.). Sociální percepce a komunikace – percepčně postojová orientace učitele. Interakce učitel – žák (atribuční procesy).

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

písemný test, možno opakovat dvakrát.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK