PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení a chování - OCRN20UC19
Anglický název: Specific Learning Disabilities and Behavioral Disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (17.01.2021)
Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch v českém jazyce, přičemž bude zdůrazněn vývojový kontext té které poruchy, se specifiky problémů na 1. stupni ZŠ . Zmíněny budou důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění. Hlavní pozornost bude věnována jednotlivým poruchám učení v českém jazyce (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie) – bude popsán klinický obraz a principy diagnostiky jednotlivých poruch. Podrobně bude představena také problematika poruch chování. Pozornost bude věnována obecným zásadám přístupu učitele k žákům s SPUCH a základním principům dobře fungujících intervencí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (19.01.2021)

Cílem kurzu je získání základních znalostí o problematice specifických poruch učení (SPU) a chování (SPCH), ale také kompetencí pro přímou práci se žáky s SPU a SPCH na 1. stupni ZŠ. Přesto, že se kurz bude soustředit především na práci se žáky se základními typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie), budou posluchači prostřednictvím problematiky rozvoje rané gramotnosti seznámeni také s podobou a podstatou obtíží dalších rizikových skupin žáků selhávajících v nabývání základních školních dovedností (nespecifické poruchy učení, děti s dysfázií, děti s poruchou porozumění aj.) V případě problematiky poruch chování bude pozornost věnována vhodným postupům práce pro žáky s SPCH a přístupů k nim.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (23.01.2023)

Přímá výuka 8 hodin

Samostudium literatury a studijních podkladů 10 hodin

Příprava na písemný test 8 hodin

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (18.01.2021)

KULHÁNKOVÁ, E. ; MÁLKOVÁ, G. Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psychologie, 2008, roč. 2, č. 4, ISSN 1802-8853. dostupné na https://e-psycholog.eu/pdf/kulhankova_etal.pdf

KREJČÍ, L. Dyslexie – Psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019.

KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005.

KUCHARSKÁ, A.; ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu. In Valentová L. Školní poradenství I. Praha: UK PedF, 2013.

MATĚJČEK, Z.; VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006.

MERTIN, V.; KUCHARSKÁ A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení – od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7.

PRAŽÁKOVÁ, K., & ŠPAČKOVÁ, K. (2018). Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(2), 69–90. dsotupné na https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/04_Prazakova.pdf

ŠAUEROVÁ,M.a kol. Speciální pedagogika v praxi.Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012.

ŠPAČKOVÁ, K.  Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? Psychologie pro praxi. 2016,LI, 1-2, 95-107. dostupné na https://karolinum.cz/data/clanek/2848/95-107%20PPP%201-2%2016-10.pdf

ŠPAČKOVÁ, K.  Specifické poruchy učení ve výuce cizího jazyka. Studijní opora. Praha: PedF UK, 2013. https://pages.pedf.cuni.cz/vp/vyukove-materialy/studijni-opory/

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (19.01.2021)

Tematický plán:

1.    Specifické poruchy učení – úvod

2.    Problematika rozvoje rané gramotnosti

3.    Dyslexie a dysortografie

4.    Dysgrafie

5.    Dyskalkulie

6.    Sociální aspekty SPU

7.    Specifické poruchy chování

8.    Vhodné přístupy k žákům s SPCH

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (18.01.2021)

Kurz je zakončen zápočtovým testem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK