PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Digitální technologie v primárním vzdělávání - OCRN20UC09
Anglický název: Digital technology in primary school education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://On-line výuka se uskuteční s využitím platformy ZOOM, on-line opora předmětu je řešena v moodle (https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2189)
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.09.2023)
Posláním předmětu „Digitální technologie v primárním vzdělávání“ je vysvětlit, proč je do nově revidovaného kurikula RVP pro 1. st. ZŠ zařazena povinná Informatika, upozornit na edukační význam konceptu informatického myšlení a na aktuální potřebu utvářet a rozvíjet informatické myšlení žáků 1. stupně ZŠ. Účastníci kurzu se seznámí s vybranými metodickými přístupy zaměřenými na rozvíjení informatického myšlení žáků. Pozornost bude věnována didaktickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení žáků v kontextu s rozvojem čtenářské gramotnosti a dovednostem rozložit problém na dílčí podproblémy. Inspirací budou práce S. Paperta, I. Kalaše, M. Resnicka, M. Tomscányiové, A. Semenova a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Pozornost bude věnována i některým rizikům používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (06.01.2021)

digitální technologie, informatické myšlení, digitální gramotnost, učebnice informatiky, edukační programování, edukační robotika, kurikulární dokumenty, vzdělávací oblast ICT a informatika, KonstrukcioNismus, logovská kultura, rizika používání digitálních technologií, bezpečnost na internetu

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.09.2023)

BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158

CHAUDRON S., Di GIOIA R., GEMO M. (2018) Young children (0-8) and digital technology, a qualitative study across Europe; EUR 29070; doi:10.2760/294383CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017.

KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf

KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013.

MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf

MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf

SPITZER, M. (2014) Digitální demence. Host, 2014.Creative Computing in SCRATCH (http://scratched.gse.harvard.edu/guide/files/CreativeComputing20141015.pdf)

PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.

The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012.

The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education

SLUSSAREFF, M. (2022) Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džumglí digitálního dětsvtí a puberty. Jan Melvil Publishing : Brno, 2022.

SPITZER, M. (2016) Kybernemoc. Host, 2016.

VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015.

VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016

Učebnice pro předškolní vzdělávání a 1. stupeň ZŠ, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)

Strategické materiály MŠMT (Strategie vzdělávání 2020, Strategie 2030+)

Aktuální materiály k revizi Informatiky a ICT v kurikulu ZŠ

učebnice zahraniční pro výuku ICT a informatiky na 1. stupni ZŠ

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.09.2023)

1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení.
2. Postavení učiva informatiky v kurikulu 1. stupně ZŠ v ČR a v zahraničí.
3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged).
4. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček.
5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé.
6. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací.
7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ.
8. Dostupné zdroje pro učitele zaměřené na utváření a rozvoj informatického myšlení žáků.
9. Rizika používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.09.2023)

Ke klasifikovanému zápočtu studenti ve dvojicích vyberou jednu z nabízených úloh, kterou podle pokynů (viz moodle kurz) vyřeší a k níž odevzdají požadovanou dokumentaci (SOUBORY).

Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.09.2023)

Link na moodle kurz a pristup do nej bude sdělen na 1. lekci kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK