PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti I. - OCRN20UC03
Anglický název: Literature for Children I
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)
Semináře probíhají formou dílny čtení. Studenti si do semináře nosí dětské knihy, které si vybírají ze seznamu doporučené četby. Tyto knihy v semináři (nejméně 20 minut) čtou. Čtení knih předchází minilekce (často v podobě práce se společným textem) zaměřená na reflexi čtenářského zážitku, na některou ze čtenářských strategií (např. předvídání, shrnování, kladení otázek atd.) a na různé způsoby vedení čtenářských zápisů (např. podvojný deník). Následně (na základě zadaných úkolů) o přečteném diskutují ve dvojici, své knihy představují v plénu semináře (vzájemně si je doporučují) a hovoří o tom, co o své knize při plnění úkolu zjistili. Hlavním cílem semináře je, aby studenti zakusili, jak probíhají dílny čtení, jak lze ve třídě pracovat se čtenářskými zážitky, aby četli současnou českou a světovou literaturu pro děti (a získali o ní základní přehled), aby byli schopni o ní přemýšlet a hovořit – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)

Vyčíslení studijní zátěže:

8 hod přímá výuka

28 hod samostudium studijních materiálů

22 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zkoušku

Celkem 58 hodin

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)

Bettelheim, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21; sv. 14. ISBN 80-7106-290-1.

Mandys, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. 430 s. ISBN 978-80-00-03336-5.

Children’s Literature in Education: https://link.springer.com/journal/10583/volumes-and-issues

 

Tipy na dobré čtení pro děti (rozděleno podle věku, respektive třídy): https://ctenidetem.knihovny.cz/

Pomáháme školám k úspěchu – Pedagogické inspirace: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace

Mravenčí chůva – Online magazín o knihách pro děti: https://mravencichuva.cz/  

Nakladatelství dětské literatury: Albatros (https://www.albatros.cz/), Baobab (https://www.baobab-books.net/), Meander (https://www.meander.cz/)

Zlatá stuha: http://www.zlatastuha.cz/cs

-          Pro Vás obzvláště atraktivní sekce „Pro školy“, v níž najdete také metodické listy: http://www.zlatastuha.cz/cs/pro-skoly

Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/

SUKOVA knihovna: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni

Čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/knihy/deti-a-rodice

Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/

SUKOVA knihovna: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)

Témata:

1. Literatura s tématem čtenářství, Kolik podob má čtení, Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka, čtenářské strategie

2. (Nejen) příběhy dětí a téma identity, odlišnosti, sebeuvědomění a sebepoznání

3. Pohádky a jejich charakteristiky

4. Láska, vztahy a přátelství v literatuře pro děti, rozvoj emocionální gramotnosti

5. Poezie pro děti, představivost, tvořivost a hravost

6. Vytváření čtenářských biografií, dína čtení v praxi

7. Záznamy z četby

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)

Aktivní účast v semináři, četba 10 knih z dětské literatury (dle doporučeného seznamu), tvorba vlastního seznamu četby, odevzdané 3 zápisy z četby (dle zadaných kritérií)

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.09.2022)

Padlet - odkaz bude zaslán před prvním setkání.

Prezenční výuka, event. možnost připojení online v případě nemoci či karatény:

ZOOM:

https://cuni-cz.zoom.us/j/9215429137?pwd=QmtONElZcFdVcWdEdWtJQVh1ZEdnQT09
Meeting ID: 921 542 9137
Passcode: 773970

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK