PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literární seminář - OCRN17UC28
Anglický název: Literary Seminar
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
Vyučující: Štěpánka Klumparová Cíle předmětu: • Účastníci kurzu si rozšíří obzory ohledně současné poezie pro děti, pracují s konkrétními sbírkami básní • Účastníci kurzu čtou vybranou báseň nahlas, dávají a dostávají zpětnou vazbu ke čtení s výrazem • Účastníci kurzu si kladou otázky nad konkrétními básněmi, zkoumají, které otázky jim pomáhají odkrývat smysl básně • Účastníci kurzu promýšlejí výběr vhodné básně pro své žáky • Účastníci kurzu promýšlejí, co se mohou jejich žáci naučit pomocí různých didaktických obměn básní Podmínky k zápočtu: • Účast v semináři • Účastníci kurzu si vyberou dětskou báseň, která je blízká jim nebo jejich žákům. K básni vytvoří ilustraci nebo fotografii, která postihne její atmosféru, v básni zachycenou emoci či některý z důležitých motivů. Písemně formulují, jak ilustrace či fotka s básní souvisí. Na 1-1,5 stránky A4 sepíšou didaktický potenciál básně (budou se řídit doporučenou strukturou). Obsah předmětu: 1. Představení zajímavých básnických sbírek pro děti 2. Hlasité čtení básně – modelování + zpětná vazba 3. Kladení otázek (popř. čtení s přemýšlením nahlas) 4. Výběr básní 5. Didaktické obměny básní aneb co pomocí nich mohou žáci pochopit o básni a poezii
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Účastníci kurzu si rozšíří obzory ohledně současné poezie pro děti, pracují s konkrétními sbírkami básní

  • Účastníci kurzu čtou vybranou báseň nahlas, dávají a dostávají zpětnou vazbu ke čtení s výrazem
  • Účastníci kurzu si kladou otázky nad konkrétními básněmi, zkoumají, které otázky jim pomáhají odkrývat smysl básně
  • Účastníci kurzu promýšlejí výběr vhodné básně pro své žáky
  • Účastníci kurzu promýšlejí, co se mohou jejich žáci naučit pomocí různých didaktických obměn básní
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Doporučená literatura:

PROVAZNÍK, J. Současná poezie pro děti - nová zlatá éra. In: Tvořivá dramatika, 2012, roč. XXIII, číslo 1. [online] [cit. 2017-18-02]. Dostupné z www: <http://www.iliteratura.cz/Clanek/30141/soucasna-poezie-pro-deti-nova-zlata-era

 

 

Básnické sbírky:

a)      Obraznost v dětské poezii

·         BRUKNER, Josef. Klíč od království: říkadla, říkačky a povídačky. 1. vyd. Praha: Albatros, 1985, 140 s. ISBN13-871-85.

 

·         BRUKNER, Josef. Obrazárna. 1.vyd. Praha: Albatros, 1982, 82.s. ISBN 13-849-82.

·         BRUKNER Josef, Pojďte s námi za obrazy aneb…Malování zvířat, 1. vyd. Praha: Albatros, 1995, IBSN 80-00-00265-5.

 

·         BYSTROV, Michal. Nech ten mech. 1. vyd. Praha: Meander, 2014. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-87596-41-8.

 

·         FISCHEROVÁ, Daniela. Milion melounů. 1. vyd. Praha: Meander, 2011. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-86283-91-3.

Recenze: http://www.databazeknih.cz/knihy/klic-od-kralovstvi-30838

 

·         František Halas. Před usnutím (Halas dětem). Praha: Albatros, 1981. ISBN 80-00-00488-7.

 

·         HRUBÍN, František. Špalíček veršů a pohádek. 1. vyd. Praha: Studio trnka, 2013, 287 s. ISBN 978-80-87678-21-3.

 

·         MALÝ, Radek. Kam až smí smích. 2.vyd. Praha: Meander, 2015, 89 stran. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-87596-82-1.

 

·         MALÝ, Radek. Moře slané vody: (co šuměla mušle a co přišlo lahvovou poštou). 1. vyd. Praha: Albatros, 2014, [44] s. ISBN 978-80-00-03467-6.

 

·         SEIFERT, Jaroslav. Maminka. 2. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1955, 91 s., obr. příl. České básně (Československý spisovatel). ISBN 80-00-02178-2.

 

·         Seifert, Jaroslav. Šel malíř chudě do světa: verše k obrázkům Mikoláše Alše. 14. vyd. Třebíč: Blok, 2010. 97 s. ISBN 978-80-86868-48-6.

 

·         SKÁCEL, Jan. Proč ten ptáček z větve nespadne. 2. vyd. Praha: Albatros, 1997. ISBN 80-00-00537-9.

 

·         SKÁCEL, Jan. Uspávanky. 1. vyd. Praha: Albatros, 1983. ISBN 13-778-83

 

·         SKÁCEL, Jan. Kam odešly laně. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 2004. ISBN 80-242-1130-0.

 

b)     Jazykové hříčky, nonsens

 

·         BLATNÝ, Ivan. Jedna, dvě, tři, čtyři, pět. 3. vyd. Třebíč: Akcent, 1997.

 

·         DIVIŠ, Ivan. Říkadla a kecadla: pokusy pro děcka. 1. vyd. Praha: Baobab, 2004, 45 s. ISBN 80-903276-5-6.

       

·         DĚDEČEK, Jiří. Šli červotoči do houslí. 1. vyd. Praha: Albatros, 2001, 56 s. ISBN 80-00-00999-4.

 

·         FISCHEROVÁ, Daniela. Tetovaná teta. 1. vyd. Praha: Meander, 2015. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-87596-62-3.

 

·         FRYNTA, Emanuel. Písničky bez muziky. Vyd. 3., V Argu 1. Ilustrace Markéta Prachatická. Praha: Argo, 2010. ISBN 978-80-257-0330-4.

 

·         HNÍK, Ondřej. Malý český poutník. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2014. ISBN 978-80-00-03798-1.

 

·         HNÍK, Ondřej. Malý pražský chodec. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. ISBN 978-80-00-03107-1.

 

·         JIROUS, Ivan Martin. Magor dětem: 1982-1986. 4. vyd. Praha: Torst, 2009, 57 s. ISBN 978-80-7215-367-1

let.

·         KAINAR, Josef. Nevídáno-neslýcháno. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1964.

 

·         KOLÁŘ, Jiří. Nápady pana Apríla. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1961, 95 s.   

 

·         KRATOCHVÍL, Miloš a Lucie ŠAVLÍKOVÁ. Pes nám spadla: bláznivé básničky. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2012, 93 s. ISBN 978-80-204-2690-1.

 

·         KRATOCHVÍL, Miloš. Potkal kočkodán kočkonora. 1. vyd. Praha: Albatros, 2000. ISBN 80-00-00866-1.

 

·         MÍKOVÁ, Marka. Žvejkačky. 1. vydání. Ilustrace Juraj Horváth. Praha: Baobab, 2015. ISBN 978-80-7515-015-8.

Recenze: http://www.iliteratura.cz/Clanek/36073/mikova-marka-zvejkacky

 

·         SUCHÝ, Jiří: různé knihy písňových textů

SUCHÝ, Jiří. Dítě školou povinné: výbor z písňových textů: pro děti od 7 let. 1. Vyd. Praha: Albatros, 1991. ISBN 80-00-00179-9.

 

·         ŠKALOUDOVÁ, Renata. Říkačky o autech a strojích. 1. vyd. Praha: Albatros, 2015. ISBN 978-80-00-04023-3.

 

·         ŠRUT, Pavel. Hlemýžď čilišnek. 1. vyd. Praha: Albatros, 1983.

 

·         ŠRUT, Pavel. Šišatý švec a myšut. 1. vyd. Praha: Paseka, 2007. ISBN 978-80-7185-870-6.

 

·         ŠRUT, Pavel. Kde zvedají nožku psi, aneb, V Pantáticích na návsi. Praha: XYZ, 2012, 74 s. ISBN 978-80-7388-636-3.

 

·         ŠRUT, Pavel. Příšerky & příšeři. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2005, 89 s. ISBN 80-7185-733-5.

 

·         VODŇANSKÝ, Jan. Hádala se paraplata. 1. vyd. Ilustrace Alois Mikulka. Praha: Albatros, 1985.

 

·         VODŇANSKÝ, Jan. Šlo povidlo na vandr. 2. vyd. Praha: Albatros, 1996. Klub mladých čtenářů (Albatros). ISBN 80-00-00310-4.

 

·         WEINBERGER, Jiří. Ach ty plachty, kde je mám?. Vyd. 1. Ilustrace Barbara Šalamounová. Praha: vl. n., 1996.

 

·         WEINBERGER, Jiří. Povídá pondělí úterku. 1. vyd. Praha: Argo, 1995, 46 s. ISBN 80-85794-78-0.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Podmínky k zápočtu:

  • Účast v semináři
  • Účastníci kurzu si vyberou dětskou báseň, která je blízká jim nebo jejich žákům. K básni vytvoří ilustraci nebo fotografii, která postihne její atmosféru, v básni zachycenou emoci či některý z důležitých motivů. Písemně formulují, jak ilustrace či fotka s básní souvisí. Na 1-1,5 stránky A4 sepíšou didaktický potenciál básně (budou se řídit doporučenou strukturou). 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK