PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika nelingvistických disciplín - OCRG15NJ26
Anglický název: Didactics of Non-linguistics Disciplines
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:7/7, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)
Kurz se zabývá uvedením do problematiky vyučování nelingvistických disciplín - reálií německy mluvících zemí a německy psané literatury. Osvojí si základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií a literatury tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Obsahem předmětu jsou témata: Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury. Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií. Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci. Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ. Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem. Práce s filmem. Využití internetu při práci s literaturou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

Cílem kurzu je podtrhnout souvislosti mezi lingvolingvodidaktikou a didaktikou reálií a literatury. Cílem je přiblížit studentům základní přístupy ke zprostředkování reálií a cizojazyčné literatury.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

Didaktika reálií

BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen. Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88–90. ISSN 1210-0811.

 

Didaktika reálií a didaktika literatury

WIEIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

 

Didaktika literatury

Materiály z webových stránek Tamary Bučkové

ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5.BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BOGDAL, Klaus-Michael; KORTE, Hermann. Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-423-30798-6.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

- znalost povinné literatury

- didaktický projekt z oblasti reálií

- skica didaktické adaptace literárního textu (podle vlastního výběru) ve výuce němčiny jako cizího jazyka.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

Didaktika reálií

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru.

Historie reálií v cizojazyčném vyučování.

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků.

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií.

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování.

Didaktika literatury

Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury.

Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií.

Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.

Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci.

Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ.

Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika.

Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.

Práce s filmem.

Využití internetu při práci s literaturou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK