PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociologie výchovy a sociální pedagogika - OCDU19DV08
Anglický název: Social Pedagogy and Sociology of Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)
Cílem je vybavit účastníky vzdělávání aplikovatelnými znalostmi ze sociologie výchovy a sociální pedagogiky potřebnými pro profesi učitele. Kurz je zaměřen na aktuální témata sociologie výchovy (od vymezení předmětu této disciplíny až po konkrétní problémy sociologie výchovy jako jsou globalizace, gender problematika, škola jako instituce, funkce výchovy a školy apod.) a na související problémy sociologie rodiny. Pozornost je soustředěna zejména na změny hodnotového systému rodiny a rovnost šancí v přístupu ke vzdělávání. V úzkém propojení dvou hraničních vědních disciplín seznamuje posluchače se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována uplatnění sociální pedagogiky v práci třídního učitele, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami, prevenci rizikových projevů chování žáků.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky: studium: Vychovatelství, Pedagog volného času; kurz: Sociální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-668-0.

MATĚJČEK, Z., J. DUNOVSKÝ a Z. DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě [online]. [cit. 2019-04-06]. Dostupné z: http://195.113.37.40/handi/42/index.html

HAVLÍK, R. a J. KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.

HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-053-6.

JEDLIČKA, R. aj. KOŤA. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: [cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách]. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.

KRAUS, B. a V. POLÁČKOVÁ. Člověk – prostředí – výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-004-2.

KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.

POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3831-3.

PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.

SAK, P, J. MAREŠ, H. NOVÁ, V. RICHTER, K. KOLESÁROVÁ a J. SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.

SVOBODA,  Z.  Sociální pedagogika. Studijní opora Katedry pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Dostupné z: http://chemistry.ujep.cz/userfiles/files/SOCIALNI%20PEDAGOGIKA%20-%20studijni%20opora.pdf

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

­Celospolečenský kontext výchovy a vzdělávání, úloha výchovy ve společnosti, kultuře, vztahy mezi výchovnými hodnotami a cíli a sociální strukturou.

­Sociální souvislosti rozvoje vzdělávání, rovnost přístupu ke vzdělávání, struktura a funkce výchovných institucí, sociální podmínky jejich činnosti.

­Sociologie rodiny – funkce rodiny, proměny současné rodiny, rodina jako sociální prostředí, spolupráce školy s rodičovskou veřejností.

­Sociologie dětí a mládeže, sociální zrání, vliv vrstevnických skupin na socializaci jedince, osvojování mužských a ženských rolí.

­Rozvoj osobnosti dětí a dospívajících v závislosti na různých typech sociálního prostředí, proměna intencionálního prostředí ve výchovných institucích v souvislosti s kurikulární reformou, děti a mládež jako ohrožená sociální skupina, vliv médií a komunity, projevy rizikového chování dětí a mládeže.

­Klima školy, výchovný systém školy, řád školy, žákovská samospráva, školní tradice.

­Žák a školní třída, sociální chování žáka, možnosti pedagogického ovlivnění, aktivní sociální učení, klima třídy, třídní učitel.

­Metody a techniky sociologického a sociálně pedagogického výzkumu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Zkouška:

Zpracování seminární práce na zadané téma – případová studie.

Zkouška má formu klausurní práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK