PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodika práce asistenta pedagoga II - OCDS18SS20
Anglický název: Profession of teacher assistants and their work II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.05.2019)
Předmět rozvíjí poznání profese asistenta pedagoga a dále specifikuje uplatnění asistentů pedagoga při podpoře žáků se zdravotním postižením i při podpoře žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Cílem předmětu je přivést posluchače k porozumění dílčím formám uplatnění asistentů pedagoga při podpoře vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9.

TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2015. 77 stran. ISBN 978-80-87963-15-9.

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 90 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4722-3.

BALVÍN, Jaroslav. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 1/2000, s.23- 26. – 1. část. Vychovávateľ 2/2000, s.26-29. – 2. část.

DROTÁROVÁ, Lucia. Asistent pedagoga - stav v ČR 2006. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. 99 s. ISBN 80-86856-22-4.

LINDQVIST, G., NILHOLM, C., ALMQVIST, L., WETSO, G.-M. Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education. European journal of special needs education 2/2011, s.143-157.

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Předmět zahrnuje výuku následujících témat:

 

1. Specifika práce asistenta pedagoga v předškolním, základním a středním vzdělávání

2. Specifika práce asistenta pedagoga s vybranými skupinami žáků se zdravotním postižením (žáci s PAS; žáci s mentálním postižením ad.)

3. Role a preferované formy podpory dětí a žáků v práci asistenta pedagoga v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu

4. Specifika práce asistenta pedagoga s žáky z etnických menšin (model ethnic assistants) a s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí; role asistentů z řad romské minority

5. Role asistenta pedagoga v zajištění aktivit volného času: příklady dobré praxe

6. Spolupráce asistenta pedagoga s rodinami žáků a s dalšími relevantními organizace mimo školu (OSPOD, NNO ad.)

7. Profese asistenta pedagoga z pohledu zahraničních výzkumů: inspirace pro praxi v ČR

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Aktivní účast na výuce (min. 70%), absolvování zkoušky (2 opravné pokusy).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK