PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogická diagnostika - OCDS18SS15
Anglický název: Special educational diagnostics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)
Předmět je zaměřen na vybrané metody diagnostiky a podpory rozvoje dílčích funkcí u dětí předškolním věku a žáků základních a středních škol.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.05.2019)

Bednářová, J. a Šmardová, V.: Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.

Felcmanová, L., Habrová, M.: Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.   

Gabura,J., Pružinská,J.: Poradenský proces. Praha: SLON, 1999.

Výchovné poradenství – Zpravodaj IPPP ČR a Asociace poradenských pracovníků ve školství - průběžné periodikum.

Kucharská, A.: Sborník SPUCH 1994,1995,1996,1997

Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.

Mertin, V. a Krejčová, L.: Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., dopl. a akt. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016.

Michalík, J. Baslerová, P., Felcmanová, L.: Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Otevřelová, H.: Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016.

Svoboda, J. a Krejčířová, D.: Psychodiagnostika dospělých. 3.vyd. Praha: Portál 2015.

Svoboda, J.; Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.

Švancara, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980.

Voglerová, U. Učení bez stresu. Praha: Portál, 1996.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.05.2019)

Historie poradenství, systém poradenství v naší republice, současné legislativní otázky poradenství, zásady poradenské práce. Problematika PPP, SPC, SVP. Kvalitativní diagnostické metody a jejich využití. Metody práce s jedinci v PPP, SPC a v SVP. Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky se zvláštním zaměřením na speciálně pedagogickou diagnostiku (diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání, sluchového vnímání, motorických schopností, školní zralosti, laterality, specifických poruch učení a nerovnoměrného vývoje jednotlivých schopností), testy používané v rámci speciálně pedagogické diagnostiky. Podpůrná opatření ve vzdělávání na základní škole. Krizová intervence, práce s rodinou. Profesní etika. Supervize.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)

písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK