PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná a vývoj. psychologie - OCDP17SS07
Anglický název: General and Developmental Psychology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jiřina Pávková
PhDr. Radka High, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
Předmět předkládá základní poznatky obecné a vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní informace z dané tematické oblasti, orientovat je ve studiu psychologické literatury, komunikovat své zkušenosti a korigovat je.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zápočet 12 hodin.

Pokud nastanou mimořádná opatření, bude výuka přesunuta do platformy Zoom.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2020)

HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha : PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-125-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

PAULÍK, K. Psychologie osobnostipro praxi: učební text pro distanční studium. Ostrava : OU, 2007. ISBN 978-80-7368-375-7.

PÁVKOVÁ, J. Psychologie pro pedagogy: Úvod do psychologie. Praha : Univerzita Karlova v Praze,Pedagogickáfakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-645-1.

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2003. ISBN 80-200-1086-6.

ŘÍČAN Cestaživotem. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.

SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti: Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno : Barrister a Principal,2002. ISBN 80-85947-81-1.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (05.10.2020)

1. Pojetí člověka jako osobnosti, základní studijní prameny.

2. Struktura a dynamika osobnosti.

3. Činitelé utváření osobnosti. Její socializace.

4. Ohrožení utváření osobnosti – deviace. Příčiny, projevy, důsledky, náprava.

5. Základní znaky uplatňování tzv. osobnostního zřetele, respektive osobnostního přístupu ve výchovné praxi.

6. Uvedení do vývojové psychologie.

7. Faktory aprostředí, působící na vývoj.

8. Teorie psychického vývoje. Citlivá období, krizová a zlomová období ve vývoji. Úkolypedagoga, které s tím souvisí.

9. Periodizace vývoje. Normy, odchylky. Problémy, které v jednotlivýchvěkovýchobdobích nejčastěji vyvstávají. Jejich analýza, možnosti řešení.

10. Vývojové potenciality – jejich blokování a využívání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK