PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - OCDP17SS05
Anglický název: General Theory of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.10.2020)
Kurz je vstupní branou do oborového studia pedagogiky. Seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Pozornost je věnována nejen základním kategoriím obecné pedagogiky, ale též vybraným otázkám učitelského a vychovatelského povolání, českému vzdělávacímu systému a jeho perspektivám v evropském kontextu. Důraz je položen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.10.2020)

Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru. Studenti by měli pochopit obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.10.2020)

DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z.; TVRZOVÁ, I.; VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.

FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015.

KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha: SLON, 2008.

LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009.

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.

PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2009.

VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.10.2020)

Požadavky ke zkoušce: zkouška má písemnou podobu (test, úspěšnost 70 %).

Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.10.2020)

1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.

2. Pedagogika jako věda, pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.

3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.

4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky.

5. Výchova a vývoj člověka.

6. Výchova a společnost.

7. Pedagogičtí pracovníci.

8. Profese učitele.

9. Český vzdělávací systém v kontextu EU.

10. Aktuální otázky českého vzdělávání. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK