PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika II. - OCDI17PV11
Anglický název: Pedagogy II.
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)
Posláním předmětu je, aby studenti dokázali vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědy. Vymezili aktuální problémy pedagogiky a orientovali se v možných způsobech jejich řešení. Seznámili se s diferenciací a individualizací ve výuce žáků a s podmínkami vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.

PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : UK, 1996.

PETTY, G. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013.

PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : CDVU 1996.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualizované a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013.

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006, 3. aktual. vyd. 2009.

SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.

ŠTRÉBLOVÁ, M. Vybrané kapitoly z pedagogiky: informace – výchova – pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014.

interní materiály pro studenty

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

Ústní zkouška je zaměřena na zvládnutí příslušných vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Zkouška má rádný a dva opravné termíny.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

pojetí tradiční pedagogiky a moderní pedagogiky, proměny pedagogické terminologie;
sociální a individuální význam vzdělávání, rovný přístup ke vzdělání, celoživotní vzdělávání;
česká výchovně vzdělávací soustava, vzdělávání v kontextu evropské integrace;
rodina z pedagogického hlediska, spolupráce školy a rodiny, současné problémy rodičovské výchovy;
škola a její funkce, škola jako organizace a pospolitost, význam pro kulturní a sociální rozvoj žáků;
osobnost učitele, pedagogické dovednosti, diagnostika žáků, řízení učebních činností, význam hodnocení, styly vedení, komunikace, autorita, kázeň;
základní vymezení druhů zdravotního postižení a charakteristika zdravotního znevýhodnění;
speciálně vzdělávací potřeby u žáků s jednotlivými typy postižení;
legislativní podmínky integrativní a inkluzívní výchovy;
podmínky pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (asistent pedagoga, intervenční programy);
proces integrace a spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálně pedagogickými centry; individuální vzdělávací plán;
výchovné koncepce vybraných pedagogů, význam J. A. Komenského pro světovou pedagogiku;

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Prezentace a rozprava nad zápočtovou prácí z  tematických oblastí předmětu.
Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK