PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika odborného výcviku II. - OCDI17OV10
Anglický název: Didactics of vocational training II.
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Počet nekontaktních hodin: 20 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OCDI17OP11
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)
Předmět objasňuje využívání vyučovacích principů, metod, organizačních forem a materiálních prostředků v odborném výcviku. Vysvětluje významu vzájemných vztahů mezi odborným výcvikem a ostatními předměty učebního plánu, objasňuje významu přípravy učitele odborného výcviku na vyučování.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

ČADÍLEK, M., LOVEČEK, A. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.

ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.

DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.

FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principál, 2011.

MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004.

ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003.

ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

Ústní zkouška je zaměřena na zvládnutí příslušných vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Zkouška má rádný a dva opravné termíny.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy;

koncepce a organizační formy vyučování, prostředky vyučování uplatňované v odborném výcviku;

vyučovací metody uplatňované v odborném výcviku, význam jednotlivých metod vzhledem k cíli, aktivizující vyučovací metody uplatňované v odborném výcviku, metody kontroly a hodnocení, specifika hodnocení v odborném výcviku, klasifikace prospěchu;

principy a podmínky vyučování, didaktické zásady;

rozvíjení myšlení a tvořivosti v odborném výcviku;

příprava učitele odborného výcviku na výuku odborného výcviku, hospitační činnost;

materiální prostředky výuky a jejich využívání;

bezpečnost a hygiena práce;

reflexe didaktiky v závěrečných pracích posluchačů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Aktivní práce při konzultacích.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování seminární práce z oblasti profese učitele odborných předmětů v kontextu dalších kategorií středoškolských učitelů. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK