PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Didaktika odborných předmětů I. - OCDI17OP05
Anglický název: Methodology of vocational subjects I.
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Počet nekontaktních hodin: 20 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Battistová
Vyučující: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
Předmět předkládá základní seznámení a informace o významu, vzniku a úkolech předmětu, o základních principech didaktiky, které posluchačům poskytnou možnosti tvořivě aplikovat tyto principy v přímém pedagogickém působení.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.
FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru.       1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012.
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.
PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013.
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.
SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

postavení didaktiky v systému společenských věd, její vztah k pedagogice, základní pojmy didaktiky;
základní orientace v evropském odborném vzdělávání;
problematika kurikula a kurikulárních dokumentů, Národní program vzdělávání, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy, tvorba a aktualizace školních vzdělávacích programů, analýza školních vzdělávacích programů v odborném školství, pedagogické dokumenty vztahující se k výuce předmětů podle odborného zaměření;
cíle vyučování a jejich hierarchie;
charakteristika obsahu učiva, jeho didaktická analýza, význam didaktické analýzy v přípravě učitele, význam mezitematických a mezipředmětových souvislostí;

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Aktivní práce při konzultacích.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování seminární práce z oblasti profese učitele odborných předmětů v kontextu dalších kategorií středoškolských učitelů. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK