PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika I. - OCDI17OP04
Anglický název: Pedagogy I.
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
Seznámení posluchačů s významem pedagogiky v systému výchovy a vzdělávání, s filozoficko-historickými východisky, jejím využitím v současném vzdělávacím systému, v práci učitele na středních odborných školách. Vytvořit u studentů klíčové kompetence v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědního oboru.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)

JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001.

PASCH, M.  Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005.

PETTY, G. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 3013.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualizované a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013.

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006, 3. aktual. vyd. 2009.

PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU 1996.

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012.

PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha. Portál, 2009.

SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.

ŠTRÉBLOVÁ, M. Vybrané kapitoly z pedagogiky: informace – výchova – pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014.

ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2007.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.

VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H, 2000.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)

filozofie výchovy v historickém kontextu;

pedagogické koncepce v dějinách pedagogiky;

pedagogické propedeutiky, struktura, členění pedagogických disciplín;

vývoj pedagogiky jako vědy, vztah pedagogiky k ostatním vědním oborům;

pedagogika jako vědní disciplína;

pojetí tradiční pedagogiky a moderní pedagogiky, proměny pedagogické terminologie;

sociální a individuální význam vzdělávání, rovný přístup ke vzdělání, celoživotní vzdělávání;

česká výchovně vzdělávací soustava, vzdělávání v kontextu evropské integrace;

vzdělávání v 21. století, školský systém v ČR – trendy, perspektivy, aktuální školská legislativa;

nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání;

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Vypracování a prezentace zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu.
Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK