PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhod.člověka s KP II. - OBSP18215
Anglický název: Special Education - Individuals with Multiple Handicap II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18115, OBSP18211, OBSP18212, OBSP18902
Záměnnost : OBSP18720
Je korekvizitou pro: OBSP18512, OBSP18513, OBSP18511
Je prerekvizitou pro: OBSP18390, OBSP18290
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SUMNIKO/PEDF.CUNI.CZ (08.10.2010)
Speciálně pedagogické působení u jedinců s více vadami, možnosti výchovy a stimulace v raném, předškolním, školním věku, problematika dospělých osob s kombinovaným postižením, vliv multisenzoriální stimulace. Možnosti edukace u nás a v zahraničí. Reedukace smyslového vnímání u kombinovaně postižených, stimulace hybnosti a řeči, rozvoj psychomotoriky prostřednictvím jednotlivých terapeutických konceptů - využití bazální stimulace, orofaciální terapie, psychomotorická teorie. Rehabilitační a podpůrná opatření, asistivní technologie. Součástí výuky je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy. Orientační rozpis přednášek: 1. Facilitační techniky 2. Sppg člověka se zrakovým a kombinovaným postižením 3. Sppg člověka se sluchovým a kombinovaným postižením 4. Sppg člověka s hluchoslepotou 5. Zdravotní péče osob s kombinovaným postižením Požadavek ke zkoušce: písemný test + ústní pohovor na základě odpřednášených témat a zadané literatury.
Literatura
Poslední úprava: SUMNIKO/PEDF.CUNI.CZ (08.10.2010)

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí a tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická východiska. Praha : TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7.

LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých I. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-226-X

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.

ŠTĚRBOVÁ, D. Hluchoslepota, lidé s ní a kolem ní. Olomouc: 2005, FTK UP, ISBN 80-244-1244-6.

VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999, s. 44-74

FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči, 1. vydání. Praha: Grada publishing, 2007. 170 s. ISBN 978-80-247-1314-4.

VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s těžkým postižením a více vadami. In Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: Paido, 2004, s.152-174. ISBN 80-86633-22-5.

HÁJKOVÁ, V. (ed.) a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha : Somatopedická společnost, o.s., 2009. s. 111-121. ISBN 978-80-904464-0-3.

ORELOVE, F. P., SOBSEY, D., SILBERMAN, R. S. Educating Children With Multiple Disabilities: A Collaborative Approach. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co., 2004. ISBN 1-55766-710-1.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK