PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhodněného člověka s PCH I. - OBSP18117
Anglický název: Special Education - Individuals with Behavioral Disorders I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18099, OBSP18411, OBSP18911
Záměnnost : OBSP18709
Je prerekvizitou pro: OBSP18217, OBSP18307
Je záměnnost pro: OK0218117
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. (03.02.2019)
Vymezení základních pojmů vztahujících se k ústavní a ochranné výchově. Klasifikace poruch chování z hlediska speciálně pedagogického. Multifaktoriální pojetí poruch chování. Současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR (diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, dětské domovy, zařízení pro děti cizince,střediska výchovné péče). Výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na náykových látkách. Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách. Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR. Současná drogová scéna v ČR. Literatura Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4. Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředé sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0. Kalina, K. a kol.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4. Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6. Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2. Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8. Kalina, K. Terapeutické komunity v České republice. Adiktologie. 2013, 13, č. 2, s. 84. Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. LF UK. ISSN 1213-3841. Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. Slomek, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6. Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5. ISBN 978-80-7367-318-5. Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html ISBN 978-80-7367-318-5. Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html Zákon č. 109/2002 Sb., novela 333/2012 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. Zákon č. 218/2003 Sb. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže. Sylabus Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování. Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. Náhradní rodinná péče. Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie. Klasifikace návykových látek dle MKN-10. Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách. Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče. Význam svépomocných organizací. Substituční programy. Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování. Podmínky zakončení předmětu Prezentace vybraného tématu. Účast 80%.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (18.10.2006)

CZAPOW, C. JEDLEWSKI, S. Resocializační pedagogika. Praha, SPN 1981.

DUNOVSKÝ J.: Dítě a poruchy rodiny. Praha, Avicenum 1986

HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

KLÍMA J., KLÍMA P.: Základy etopedie. Praha, SPN 1984

MATOUŠEK O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha 1994

MATOUŠEK O. Ústavní péče. Sociologické nakladatelství 1995. ISBN 80-85850-08-7

NEŠPOR, K.: Kouření, pití, drogy. Praha, Portál 1995

PRESL J.: Drogová závislost. Mexdorf 1994

ŠOTOLOVÁ, E. Programy vzdělávání budoucích učitelů romských dětí v České republice. In: Balvín, J.: Romové a obec. Ústí nad Labem: 2001, s. 31 - 35. ISBN 80-902461-5-X.

ŠOTOLOVÁ, E. Výchovně léčebné přístupy k osobám závislým na návykových látkách. In: Krahulcová, B. a kol.: Postižený člověk v procesu senescence. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002, s. 60-70. ISBN 80-7290-094-3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK