PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie - OBSP13007
Anglický název: Developmental Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Prerekvizity : OBPP13003
Záměnnost : O04313018, O05313018
Je prerekvizitou pro: OBSP18009
Je záměnnost pro: OBPP13004, O04313018, O05313018
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Cílem kurzu je seznámit studenty speciální pedagogiky s předmětem vývojové psychologie, s otázkami podstaty a principů psychického vývoje, s postižením činitelů, které vývoj ovlivňují a procesů vývoje. Budou prezentovány významné a vlivné teorie vývoje ? Eriksona, Piageta, Kohlberga, Mahlerová, Spitze. Těžištěm předmětu bude vývoj v jednotlivých etapách, od prenatálního období a časného věku, přes batolecí a předškolní období, k období mladšího a staršího školního věku. Pozornost však bude věnována i období dospělosti (časné, střední, pozdní) a stáří. Vždy se přitom bude jednat o postihnutí klíčových aspektů, které jsou pro dané období charakteristické a krizových momentů daného období. Navazující semináře, předpokládající aktivní účast studentů a zpracování literární nebo materiálové práce, budou věnovány dílčím otázkám psychického a sociálního vývoje jedince (např. socializace jedince, úloha rodiny ve vývoji jedince, sourozenecké vztahy, význam hry, kresby ve vývoji, vývoj vrstevnických vztahů atd.)
Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Odborná literatura základní

COLLINS, W.A.; STANLEY A. KUCZAJ II. Developmental Psychology. Childhodd and Adolescence. New York: Macmillan Publishing Company, 1991.

LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Grada: Praha 1988.

ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie žáka. Praha: HTF UK, 1995.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001.

VOJTÍK, V.; MACHOVÁ, J.; BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.

Odborná literatura rozšiřující

ČERNÁ, M. Rozvod, otcové a děti. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.

ERB Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha: Amulet, 2000.

HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada, 2001.

KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.

KUCHARSKÁ, A.; ŠVANCAROVÁ, D. Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha: Scientia, 2003.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999.

RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999.

SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001.

(Další monografie a časopisecké články naše i zahraniční budou studentům doporučeny na přednáškách.)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK