PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev a výchova 2 - OB9321A09
Anglický název: Art and Education 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OB9321A02
Záměnnost : OB9321009
Je prerekvizitou pro: OB9321A18, OB9321A17
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KITZL8AP (13.01.2016)
Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Učitel a jeho pojetí předmětu a procesu výuky. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů. Konstruktivní metody a jejich současná aplikace. Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Cíle předmětu:
Seznámení s vývojovými proměna názorů na dětský výtvarný projev. Poznání s možností rozvíjení a kultivace dětského výtvarného projevu. Znalost zásad hodnocení a klasifikace dětského výtvarného projevu.

Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (13.01.2016)

BRUCJKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha, H+H, 2008.

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace. Vlastní cestou k umění. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění.  Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN 978-80-729-700-7. (UK v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

HAZUKOVÁ, Helena; SLAVÍK, Jan, aj. Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. [Problems of Creating an Art Education Teachers´s Functional Vocabulary]. In Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2005, s. 304-326. ISBN 80-7290-199-0.

MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. SPN UK, Praha 1982
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : Pedagogická fakulta, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F
1994
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha : SPN, 1988.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Požadavky ke kontrole:
Klasifikovaný zápočet:
Kritická reflexe vývojových proudů, koncepcí a tendencí v oblasti rozvíjení dětského výtvarného projevu. Prezentace poznatků teoretického studia a jejich praktická reflexe v určených termínech.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Klíčová slova:
Dětský výtvarný projev, hodnota, hodnocení, klasifikace, diagnostika; proudy, tendence, pedagogický konstruktivismus.

sylabus:
Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících.

Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých.

Vývoj zájmové výtvarné činnosti ve 20. a na počátku 21. století.

Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.

Konstruktivní metody a jejich současná aplikace.

Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)

klasifikovaný zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK