PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do výtvarné kultury - OB9321A01
Anglický název: Introduction to History of Art
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D.
Záměnnost : OB9321001
Je prerekvizitou pro: OB9321A08, OB9321032, OB9321A32, OB9321052, OB9321A16, OB9321A52, OEB2321008, OEB2321009, OB2321A36
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Strukturní a systémové vztahy kultury, výtvarné a vizuální kultury a výtvarného umění. Příroda, kultura, civilizace a umění. Antropologické a filozofické koncepce kultury na počátku 21. století. Kultura jako systém uchovávání a předávání informací. Postavení umění v lidské kultuře, druhy a typy umění. Umění a kýč. Postavení a funkce umění v kultuře a jejich proměny. Tvorba a recepce uměleckého díla, umělecká mimézis. Percepce, recepce, apercepce a responze uměleckého díla. Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich proměny ve fylogenezi a ontogenezi. Základní estetické a umělecké kategorie. Estetická a umělecká norma, funkce a hodnota, jejich vztahy a proměny. Kultura a výchova, postavení, funkce a možnosti umění ve výchově a proměny jejich vztahů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)

Pochopení základních systémových vztahů kultury, vizuální a výtvarné kultury a výtvarného umění. Orientace v základních pojmech, jejich významech a vztazích. Reflexe teoretických poznatků a komparace s živou skutečností.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)

BELTING, H.: Konec dějin umění. Mladá fronta, Praha 2000.

BÁHA, J., SLAVÍK,J.: Průvodce výtvarným uměním V. Praha, SPL Práce 1997

DAVID,J.: Výtvarná výchova jako duchovní a smyslový fenomén. Fantisk, Polička 1993

HENCKMANN, W., LOTTER, K.: Estetický slovník. Mladá fronta, Praha 1995

CHVATÍK, K.: Strukturální estetika. Praha 1994

CHALUPECKÝ, J.: Na hranicích umění. Praha 1990.

CHALUMEAU, J.-P.: Přehled teorií umění. Portál, Praha 2003

LIESMANN, N.: Filozofie moderního umění. Votobia, Praha-Olomouc 2000

KULKA, T.: Umění a kýč. Academia, Praha 2004 (2.vydání).

SOUKUP, V.: Přehled antropologických teorií kultury. Karolinum, Praha 1999

ŠMAJS, J.: Ohrožená kultura. Hynek, Praha 1997

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Požadavky ke kontrole:
Zápočet:
Prezentace a reflexe prostudované literatury v určených termínech, splnění seminárních úkolů v určených termínech, vypracování a odevzdání semestrální práce v určeném rozsahu a termínu.

Zkouška:
Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude schopnost prezentovat a obhajovat vlastní poznatky a názory, schopnost kritické reflexe a sebereflexe. Konkrétní požadavky budou vytvořeny obsahu předmětu.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)

Strukturní a systémové vztahy kultury, výtvarné a vizuální kultury a výtvarného umění. Příroda, kultura, civilizace a umění. Antropologické a filozofické koncepce kultury na počátku 21. století. Kultura jako systém uchovávání a předávání informací. Postavení umění v lidské kultuře, druhy a typy umění. Umění a kýč. Postavení a funkce umění v kultuře a jejich proměny. Tvorba a recepce uměleckého díla, umělecká mimézis. Percepce, recepce, apercepce a responze uměleckého díla. Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich proměny ve fylogenezi a ontogenezi. Základní estetické a umělecké kategorie. Estetická a umělecká norma, funkce a hodnota, jejich vztahy a proměny. Kultura a výchova, postavení, funkce a možnosti umění ve výchově a proměny jejich vztahů.

Klíčová slova:
Kultura, vizuální kultura, výtvarná kultura, výtvarné umění; umění volné, užité, design. Umělecká mimézis. Tvorba, percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK