PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář Bakalářské práce 1 - OB9321042
Anglický název: Seminar BA Thesis
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OB9321016
Je prerekvizitou pro: OB9321049
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Anotace předmětu: Kritická reflexe osobního portfolia a vlastního konceptu práce v oblasti výtvarného a kulturního vzdělávání. Metodologie výzkumu, výzkumné metody ve vizuálních studiích , výtvarné výchově, pedagogice a příbuzných oborech. Konceptová a diskursivní analýza výzkumného pole.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)

Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro poučenou aplikaci získaných poznatků o metodách pedagogického výzkumu a jejich využití :

a) návrh výzkumné sondy (na úrovni bakalářského studia VV)

b) vedení výzkumných protokolů

c) analýza dokumentů výzkumu

d) psaní výzkumné zprávy

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)

DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993

FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art

GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996

HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005

MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz

MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998

PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995

SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005

Education. Praha: H+H.

SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.

SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338.

Slavík, J.; Fulková, M. Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In Horáček, R.; Zálešák, J. (ed) Veřejnost a kouzlo vizuality. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 97-109. ISBN 978-80-210-4722-8

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.07.2008)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)

Požadavky k zápočtu:

Psaný test terminologie. Vedení reflexivních záznamů, portfolia vizuálních materiálů, primárních dokumentů výzkumu, odevzdání dílčích studií (kazuistik) a aplikace základních kroků (pojmů) akčního výzkumu.

80% účasti na seminářích.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Sylabus:
Úvod do kvalitativního výzkumu ve VV, kontext reflexivní praxe (D. Schön). Reflexivní kompetence učitele VV. Gitlinova horizontální evaluace, primární a sekundární kódování, validita pojmu. Principy tvorby edukačního modelu a jeho interpretace podle postulátů grounded theory (Strauss-Corbinová). Struktura případové studie. Prezentace psané kritické reflexe modelu edukace, založené na analýze vzorku komunikace a jiných záznamů z terénu.

Klíčová slova: Akční výzkum, kvalitativní výzkum, deskripce, interpretace, výzkumný problém, hypotéza, vědecká pravda a etika, výstupy, prezentace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK