PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na klavír IV - OB7308241
Anglický název: Playing the Piano IV
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01H1C3B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Výuka je zaměřena především na uplatnění hudební teorie v praktické harmonii u klavíru při doprovodech písní pro děti. Zaměří se na písně pro děti v předškolním a v mladším školním věku. Studenti budou hrát písně v transpozicích, ve stylizaci doprovodů (pochod, polka, kombinovaně, valčík, rozloženě) a naučí se je hrát s využitím akordů základních, mimotonálních, postavených na vedlejších stupních tóniny a dominantního septakordu. Některé písně budou zaměřeny speciálně pro hudebně pohybové uplatnění. V tomto semestru budou studenti hrát rovněž umělé písně. Na závěr se podrobí zkoušce, která prověří kvalitu dosažených dovedností z oblastí interpretace drobných přednesových skladeb, zpěvu a hry lidových písní pro děti včetně vokálně průpravných nebo přípravných cvičení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Cílem předmětu je připravit studenty na všestranné využití klavíru pro školní praxi ve všech  hudebních činnostech. Požadavky na úroveň klavírní hry jsou  vepsány do klavírního programu C, který budou plnit ve 4. semestru všichni studenti (tedy i ti, kteří v předcházejících semestrech pracovali podle programu B, neboť byli při příchodu na fakultu začátečníky).

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M..: Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ.  Praha: (kompendium) 2002.

Kodejška,M.: Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ. C program (kompendium) 2005.

MALÝM ZPĚVÁČKUM: Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

VISKUPOVÁ,B.: Hudebně pohybové hry.  Praha: Ústřední škola -  Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v 13 lekcích budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu - C program, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

zápočet, zkouška

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Konkrétní úkoly v semestru jsou následující:

A)

V levé  ruce umět vytvořit kromě  základních akordů harmonické
kadence  (T,S,D),  též  akordy  mimotonální  ke  II.  stupni  a k
dominantě  a akordy  postavené  na  vedlejších stupních  tóniny v
tóninách A,H,D,E,F,G  dur.
V těchto  tóninách je třeba  se naučit
hrát 20 písní pro MŠ  ze skript M. Kodejšky - III. díl.

B)

Ze sbírky písní pro hudebně pohybovou výchovu se naučit hrát a
zpívat  tyto písně:
  Točíme  kolečko,  Jarní popěvek,  Vláček, Na
procházce, Myšky, Ovečky, Meluzína,  Mráz,Přiletěla  vrána.

K těmto  písním  si  student vytvoří vlastní stylizovaný doprovod.                                                                                                                                     


C)

Dovednost zazpívat a zahrát ve dvou vhodných transpozicích a  ve stylizovaném a harmonicky obohaceném doprovodu tyto písně:

Ach, synku, Já do lesa,Žežuličko,Rybička maličká,Škubejte kravičky Šel tudy,Travička,Pod naším okýnkem,Pec nám spadla   
                                                            
D) Hra a  zpěv  uvedených písní vždy ve dvou vhodných tóninách

(dle Výběru lidových a umělých  písní pro UMŠ - M. Kodejška).

To je on,Jahůdka,Malý lvíček, Struhadlo,Lečo,Bedla
                                                                                                                                                       

E) Hra a zpěv české státní hymny Kde domov můj

 

Zkouška ze Hra na klavír a impr. dopr. IV

A) 6 přednesových skladeb dle vlastního výběru (dvě z 1. semestru, dvě z 2. semestru a 2 ze 3.semestru)

B)  Dvě rytmicko   melodická   průpravná  nebo  přípravná  cvičení  v transpozicích

C) Doprovod  dvou písní  (jednu dle vlastního doprovodu) pro předškolní děti z příručky od M. Kodejšky  a M. Popoviče v transpozicích a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D) - durové písně se zpěvem

D) Doprovod  dvou mollových písní dle vlastního výběru pro předškolní děti ve stylizovaném doprovodu a se zpěvem.

E)  Hra dvou  určených písní  ze zpěvníku  pro MŠ Malým zpěváčkům (podle not)
F) Hra dvou libovolných písní pro starší děti s uplatněním stylizace doprovodů a v jiné tónině než v C dur

G)  Zpěv a hra České státní hymny

Hodnocení zkoušky na konci 4. semestru:

Žádná uvedená oblast (body A až F) nesmí mít menší počet bodů než 5. Maximálně je  možné  získat  10 bodů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK