PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na klavír a flétnu I - OB7308139
Anglický název: Playing the Piano and Flute I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Student mírně pokročilý (B program) nacvičí 8 přednesových skladeb z Klavirní školy pro začátečníky BGS, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T,S,D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur. Student pokročilý (C program) nacvičí 8 náročnějších přednesových skladeb, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C,D,E,F,G,A,H dur pravou rukou a tyto stupnice doprovázet příslušnými akordy z harmonické kadence. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur se stylizací doprovodů jako polka, kombinovaně, pochod, valčík, rozloženě. V rámci výuky jsou studenti vedeni k vlastní improvizaci melodií v sudém a lichém taktu v různých tóninách pro účely pochodu, valčíku a nebo například polky. V oblasti hry na zobcovou flétnu se studenti naučí základům techniky a hry vybraných písní v rozsahu od c1 do d2, získají jednoduché improvizační dovednosti a naučí se uplatňovat některé základní hudební formy při hře.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Cílem disciplíny Hra na klavír a flétnu I je uvést studenty do problematiky základů doprovodů lidových písní  na klavír v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné  pro pedagogické využití  u dětí v předškolním věku.  Dalším úkolem je naučit studenty základům hry na zobcovou sopránovou flétnu s cílem využívat této dovednosti v hudebně výchovné práci v mateřských školách.

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha: Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN 80-7178-099-5.

DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN 80-968600-3-8.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

MILES, JOHN C. Začínáme hrát na klavír. Praha: Svojtka + CO 1998, 2.vydání, s.64, ISBN 80-7237-056-1.

KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ.  Praha: PedF UK(kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M.  Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- C program, B program. Praha: PedF UK(kompendium) 2005.

MALÝM ZPĚVÁČKUM  Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

HAUWE, P.: Hudební školka 1, 2 Učíme se společně hrát na zobcovou flétnu. Praha: Editio simile ludentes 1994, ISBN 80-901080-4-0.

RÁKOSNÍKOVÁ, J. Hrajeme si maminky. Praha: Vyšehrad 2005, ISBN 80-7021-803-7.

ŽÁČEK,J.,JURKOVIČ,P. Jak se počítají koťata. Praha: Portál 2011, ISBN 978-80-7367-789-3.

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací dvou  hodin za týden  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu C (pokročilá zkušenost) nebo B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.  Metoda výuky hry na zobcovou sopránovou flétnu bude frontální s individuálními výstupy.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Splnění individuálního plánu studia ve hře na klavír a ve hře na zobcové sopránové flétně, zápočet.

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Program pro studenty mírně pokročilé s programem B:
I. Klavírní škola pro začátečníky:
Vyvandroval Janko, KŠ I č. 28, s.23, Na zelenej lúke, KŠ   I, č. 75, s.47, Kmotr Vávra, KS I, č. 77, s.48,  Etuda- pochod, KŠ I, č. 112, s.70,  Taneček, KŠ I, č. 69, s.48,  Děvčátko tančí,      KŠ I, č. 92, s.58,  Etuda, KŠ I, č. 101,s.63,  Dumka, KŠ I, č. 113, s. 70.
II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: C dur, D dur, E dur
III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: C dur, D dur, E dur
IV. Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem:  Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku,  Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka.  

Program pro studenty pokročilé s programem C:
I. Klavírní interpretace přednesových skladeb pro děti: Nečasová, J.: Postavy z pohádky (Král, Šašek, Princezna), s.3,  Nečasová, J.: Ráno, Večer,     s. 4,  Smetana,B.: Hajej můj andílku, s. 6,  Arabeska, s.7, Bach, J. S.: Menuet, s. 8

II. Základy improvizace doprovodů lidových písní pro děti v předškolním věku
A) Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku,  Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka.  
B) Doprovody výše uvedených písní pro děti předškolního věku v C dur s akordickým doprovodem T,S,D ve stylizaci např. polky, pochodu, kombinovaně, valčíku a rozloženě.
C) Dovednost transpozice melodií výše uvedených písní pouze pravou rukou se správným prstokladem do těchto tónin: A,H,C,D,E,F,G dur
D) Dovednost zahrát základní harmonické kadence akordů (T,S,D) v těchto tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur
E) Doprovod jednotlivých stupňů stupnic A,H,C,D,E,F,G dur pomocí jednoho nebo dvou základních akordů z harmonické kadence (T,S,D).
F) Vymyslet si  a do not zapsat jednu melodii  na 8 taktů v sudém taktu a jednu melodii v lichém taktu a doprovodit tyto melodie akordy z harmonické kadence ve fotmě pochodu, polky, kombinovaně, valčíku a rozloženě v tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur.

V oblasti hry na zobcovou sopránovou flétnu je stanoven program pro všechny studenty. Naučí se  ovládat ladění a údržbu nástroje, techniku dýchání a tvoření  tónu (nasazení, ukončení, tenuto, legato a staccato). Budou ovládat hru vybraných písní  v rozsahu od c1 do d2  v tóninách  C, D,F dur. Naučí se rovněž improvizovat v daném tónovém prostoru (5-3, 5-6-5-3, 5-8-5-3-1), tvořit krátké motivy v rámci instrumentálních činností (ozvěny, ronda, ostinátní doprovod). Naučí se několik dalších písní nebo  drobných skladeb dle vlastního výběru vhodných zejména k poslechu u dětí v předškolním věku (ukolébavky, tance).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK