PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Český jaz. v předškol. vzděl. - OB7303119
Anglický název: Czech Language in Pre-school Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OB7303234
Je záměnnost pro: OKB7303119
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (13.01.2017)
Rozvoj komunikativních dovedností dětí předškolního věku. Komunikativní dovednosti učitele. Ortoepie. Rozvoj slovní zásoby. Řečové strategie. Chápání gramatických kategorií u dětí předškolního věku. Rozvoj syntaxe u dětí, narativ, vedení dialogu. Kulturní specifika v komunikaci. Genderová specifika v komunikaci. Základní poznatky psycholingvistiky ve vztahu k řečovému vývoji. Pragmatická dimenze komunikace.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (13.01.2017)

Pišlová, S.: Pojďme se učit. Praha: PedF UK, 2011.

Pišlová, S.: Jazykové hry. Praha : Fortuna, 1996.

Pišlová, S., Čížková, M., Linc, V. Pojďme si hrát. Praha: Fortuna, 1994.

Ptáčková, J.: Než půjdu do školy. Praha: Portál, 2012.

Tymichová, H.: Nauč mě číst a psát. Praha: SPN, 1985.

Opravilová, E. Než půjdeš do školy. Praha: Blug, 1995.

Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno. Univerzita J. E. Purkyně, 1979.

Piaget, J., Inhleder B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.

Koukolík, F. Před úsvitem, po ránu. Eseje o rodičích a dětech. Praha: Karolinum, 2008.

Chejnová, P. Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum, 2016.

Smolík, F. - Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové pscholingvistiky. Praha: Grada, 2011.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (13.01.2017)

Požadavky k udělení zápočtu: aktivní účast na seminářích, průběžné plnění úkolů na seminářích , praktická seminární práce - odevzdání do konce výukových seminářů.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (13.01.2017)

Cvičení rozvíjející komunikativní dovednosti dětí (receptivní i produktivní). Základní jazykové roviny - fonetická, morfologická, syntaktická, lexikální, textová a pragmatická. Aplikace psycholing. poznatků do školní praxe. Gender v komunikaci. Kulturní specifika v komunikaci.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK