PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Počítačová grafika - OB2319204
Anglický název: Computer Graphics
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OB2319214
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Mgr. Stanislav Lustig
Prerekvizity : OB2319102, OB2319103
Je prerekvizitou pro: OB2319308, O2319308, O2319307, OB2319307, OB2319406, OB2319405
Je záměnnost pro: OB2319214
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů. Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se ke zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů. Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači a jejich vlastnosti, specifika, možnosti, druhy a zdroje grafických dat, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.
Literatura
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)

FOLEY, J., D. Computer graphics - principles and practice. Addison-Wesley Publishing, 2005.

FRASER, B.,  MURPHY, CH.,  BUNTING, F. Správa Barev. Brno : Computer Press, 2004.

KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky : Počítačová podpora kreativity Dostupné z URL: < http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#KPG  > : < http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#POKR >

LONG, B. Complete Digital Photography. Hingham : Charles River Media, 2004.

MURRAY, J.D., vanRYPER, W. Encyklopedie grafických formátů I, II. Brno : Computer Press, 2005.

NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.

ŘÍHOŠEK, T. Webová grafika. Brno : Computer Press, 2003.

TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007.

ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2005.

3DGRAFIKA.CZ : Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií. Dostupné z URL: < http://3dgrafika.cz// >.

Centre of Computer Graphics and Data Visualisation. Dostupné z URL: < http://herakles.zcu.cz/education/zpg/cviceni.php >.

DIGINEFF : Server o digitální fotografii a počítačové grafice.  Dostupné z URL: < http://www.digineff.cz/ >.

GRAFIKA ON-LINE : Server o počítačové grafice a digitální fotografii. Dostupné z URL: < http://www.grafika.cz/ >.

On-Line Computer Graphics Notes. Dostupné z URL: < http://graphics.idav.ucdavis.edu/education/GraphicsNotes/homepage.html >.

Počítačová grafika. Dostupné z URL: < http://ruzin.fei.tuke.sk/predmety/pg/ >.

Materiály k výuce předmětu na serveru MOODLE.  Dostupné z URL: < http://moodle.pedf.cuni.cz/ >.

Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.

Sylabus -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)

TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY

· Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači

· Aplikace počítačové grafiky, vizualizace

· Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice, technické a programové vybavení pro zpracování grafiky

· Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota

· Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, barevný kontrast

· Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů

GRAFICKÁ DATA

· Druhy a zdroje grafických dat

· Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu

· Bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut

· Vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace

PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU

· Reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing

· Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace

· Velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering.

· Jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem

GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY

· Grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru

· Druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace

· Komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti

· Rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty

TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

· Získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto

· Programy pro tvorbu a zpracování grafiky, grafické editory, programy pro úpravu grafiky, grafické dílny, specializované programy

· Grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry

· Monitory, projektory

· Tisk, tiskárny, tisk šedé škály, barevný tisk, barevné separace, úprava předloh

PRÁCE S BITMAPOVÝM a VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

· Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce

· Možnosti vytváření bitmapové grafiky, úpravy bitmap, retušování, filtry a masky, změny velikosti, rozlišení a barevnosti

· Základy tvorby vektorových objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, speciální funkce

· Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami

· Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk

PRÁCE S GRAFIKOU

· Úprava a konverze grafických souborů

· Snímání obrazových předloh, skenování, digitální foto, optické rozpoznávání textů OCR - Optical Character Reading

· Tvorba diagramů, animovaných GIF sekvencí, základní ozvučení grafických souborů a střih videosekvencí

· Předtisková úprava, tisk

ZÁKLADY 3D GRAFIKY

· Reprezentace 3D objektů

· Geometrické transformace 3D objektů

· Projekce, projekční matice, rovnoběžné promítání, středová projekce

· Světlo, osvětlovací modely, světelné zdroje, stíny

. Textury, typy mapování, shadow map, light map

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK