PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výběrový kurz II - eticko-antropologický - Ethos a krásná literatura - OB2312030
Anglický název: Special Course II - Ethos and imaginative Literature
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Neslučitelnost : OB2312031
Je neslučitelnost pro: OB2312031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)
Základem kurzu je filosoficko-etická reflexe etických ideálů v samotných počátcích evropské kultury. Prostřednictvím výkladu je ve vybraných literárních dílech představen vliv dobového, národního i náboženského cítění na morální ideály člověka. Důraz je kladen na výpravné eposy Homérovy a didaktické eposy Hésiodovy, jež stojí na počátku utváření evropské kultury a ukazují archaický svět ve svém celku. Kurz reflektuje mythos a pathos řeckého eposu, orientální vliv na utváření řeckých mýtů, múzické zdroje enthusiasmu, jakož i charakter homérských hrdinů a s ním související kritiku dalšími generacemi, od Xenofana přes Platóna až k církevním otcům. Kurz seznamuje i se základy utváření antického divadla a dramatu s důrazem na morální aspekty děje a jednajících postav. Představen je vztah mýtu a ritu, mýtu a logu, typologie enthusiastického působení, struktura posvátného prostoru v řeckém dramatu. Závěrečná část kurzu je věnována reflexi katharsivního působení tragédie na morální jednání člověka na základě četby z Platóna, Aristotela, Klementa Alexandrijského, Nietzscheho a Heideggera.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)

Cílem předmětu je ukázat interdisciplinární vztahy mezi uměním, etikou a filosofií a předvést možnosti využití krásné literatury při výuce filosofie a etiky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)

Základní studijní literatura:

Homerus, Ilias I a XVIII.

Hésiodos, Theogonie, Práce a dny

Aischylos: Oresteia;

Sofokles, Antigona, Oidipus král, Slidiči;

Euripides: Bakchantky, Medea, Elektra;

Aristofanes: Žáby, Jezdci, Oblaka;

Auerbach E., Mimesis, Praha 1998

Dodds E.R., Řekové a iracionálno, Praha 2000

Eliade, M., Posvátné a profánní, Praha: OIKOYMENH, 2006.

Klement Alexandrijský, Stromata II., IV.,V., Praha: OIKOYMENH, 2008.

Heidegger, M., Básnicky bydlí člověk, Praha: OIKOYMENH, 1994.

Nietzsche, F., Zrození tragédie z ducha hudby. Praha: Vyšehrad, 2014.

Vernant J.-P., Počátky řeckého myšlení, Praha 1993

 Další odborná literatura:

Eliade, M., Dějiny náboženského myšlení I-III, Praha: OIKOYMENH, 1995-1997

K. Kerényi, Mytologie Řeků I-II, Praha: OIKOYMENH 1996-8.

Dostálová, R. - Hošek, R., Antická mystéria, Praha 1997.

Schadewaldt, W., Homérova básnická ontologie, in: Mýtus, epos, logos, vyd. P. Rezek, Praha 1991, 27-48

Snell, Bruno, Die Entdeckung des Geistes, Hamburg 1948

Eva Stehlíková: Antické divadlo, Praha 2005.

Riezler, K., Das homerische Gleichnis und der Anfang der Philosophie, in: Die Antike 1936, 253-271

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (01.02.2018)

V semináři budou čteny poetické, prozaické a filosofické texty v českém jazyce. Budou vykládány interpretativně filozofickou, hermeneutickou a sémanticko-lingvistickou metodou.

 

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)

Podmínkou splnění zápočtu je v prvé řadě aktivní účast v semináři a příprava interpretace vybraných textů na základě odborné literatury. Je vypisován jeden zápočtový termín. V případě neúčasti a nesplnění interpretací vybraných textů, jsou vypisovány dva termíny opravné v podobě konzultace a interpretace textu ze semináře.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (29.11.2017)

Hlavní tematické okruhy:

  • řecký mýtus v komparaci s mytologiemi příbuzných kultur
  • vztah mýtu a ritu, specifika řeckého kultu a náboženství
  • múzická umění, Homerus, Ilias I a XVIII.; Hésiodos, Theogonie, Práce a dny

·         mýtus - literatura - náboženství;

·         inspirace (enthusiasmos, maniá) vs. techné; Homerus, Xenofanes z Kolofonu, Platon (mimetická povaha umění)

·         základní rysy a specifika antického divadla, jeho funkce ve společnosti

·         náboženství, mýtus a filozofické teorie

  • řecká tragédie a proměny představ v průběhu staletí 
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (01.02.2018)

Podmínkou zakončení předmětu je splnění všech náležitostí zápočtu, jehož součástí je písemná interpretace vybraných textů na základě odborné literatury, kterou budeme číst na semináři. Rozsah textu interpretace je jedna strana A4. Je vypisován jeden zápočtový termín. V případě neúčasti a nesplnění interpretací vybraných textů, jsou vypisovány dva termíny opravné v podobě konzultace a interpretace textu ze semináře. Další náležitostí je povolená absence o maximálním počtu dvou omluvených absencí, v případě další absence je možná domluva na individuálním plnění náležitostí ze semináře, kde student chyběl. V případě nejasností doporučuji konzultaci s vyučujícím předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK