PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výběrový kurz I - filosoficko-religionistický- Filosofie člověka - OB2312027
Anglický název: Special Course I - Philosophy of Humanity
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (49)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Neslučitelnost : OB2312028, OB2312029
Je neslučitelnost pro: OB2312028, OB2312029
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)
Filosofie o člověku uvádí studenty do problematiky základních paradigmat vymezení člověka v metafyzickém myšlení. Pojetí člověka jako animal rationale, imago Dei a ego cogito. Základy moderní filosofické antropologie v pojetích člověka jako homo faber, homo ludens, homo educandus a homo educans, homo viator, ens amans ad. Novověké pojetí člověka jako bytosti rozumějící. Jak si můžeme porozumět jako lidé patřící k jiným kulturám, generacím, vycházejícím z jiné tradice?
Cíl předmětu
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)

Cílem kurzu je úvést studenty do problematiky filosofické antropologie, promýšlet základní existenciály zrození, smrti, svobody, jazyka, myšlení a činnosti.

Literatura
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)

Pelcová, N.: Vzorce lidství? filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál 2010.
Tresmontant, C.: Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1998.
Freud, S.: Totem a tabu. Vtip. O člověku a kultuře.
Lévi-Strauss, C.: Myšlení přírodních národů, Smutné tropy, Mýtus a význam, Rasa a dějiny.
Foucault, M.: Dějiny šílenství. Praha 1993.
Scheler, M.: Místo člověka v kosmu. Ordo amoris, O studu, Můj filosofický pohled na svět.
Bergson, H.: Smích, Čas a svoboda.
Fink, E.: Hra jako symbol světa. Oáza štěstí.
Levinas, E.: Existence a ten, který existuje.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)

Zápočet získá student za aktivní účast na semináři.

Sylabus
Poslední úprava: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)

·        Mýtické pojetí člověka v postmoderní reflexi

·        Základní metafyzické figury lidství - animal rationale, imago Dei a ego cogito

·        Univerzalita člověka v moderní filosofické antropologii univerzalita rozumu, smyslů, činností, mravnosti

·        Rasy a rasismus jako dávné téma filosofické antropologie

·        Jak známe a můžeme poznat dávné civilizace - strukturalismus a zmizení figury lidství

·        Homo faber v moderní fil. antropologii

·        Homo ludens

·        Člověk je bytost, která se umí smát - má smysl pro humor

·        Ens amans

·        Problém tělesnosti a prožívání

·        Člověk bytost vztahová

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK