PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Intonace a sluchová analýza I - OB2308150
Anglický název: Sight Singing and Ear Training I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Záměnnost : OB2308102
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2016)
Předmět je zaměřen na osvojení základních intonačních a rytmických dovedností a sluchové analýzy jako nedílné součásti sluchového výcviku. Kombinací tonální a intervalové metody rozvíjí na jedné straně relativní sluch, zpěv podle notového zápisu a intonační čistotu zpěvu, na druhé straně zdokonaluje sluchovou analýzu melodie a souzvuků. Nabízí metodické postupy při řešení intonačních problémů, jejichž osvojení vede k reprodukci notového zápisu bez opory hudebního nástroje a ke schopnosti záznamu jednoduchých melodií a intervalů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2016)

Schopnost čtení notového zápisu. Sluchová analýza a zápis durových a mollových stupnic, intervalů, kvintakordů durových a mollových, rytmicko melodických úryvků a lidových písní.

Literatura
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2016)

Základní literatura:

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X.

Doporučená literatura:

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova III - část praktická.Praha: SPN, 1984. 146 s.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (30.12.2016)

1. Pravidelná účast v semináři, maximálně povolené jsou dvě absence Výjimkou může být individuální studium nebo výborné výsledky v semináři.

2. Úspěšné zvládnutí probírané látky a doplňujícího sborového materiálu, prověřované průběžným zkoušením a dílčími písemnými diktáty. Zpěv z listu na úrovni probírané látky.

3. Úspěšné zvládnutí probrané látky, prověřené v závěru semestru písemným testem a ústním zkoušením z látky 1. semestru. Z prvního dílu skript S. Pecháčka si připravte všechna cvičení a všechny písničky, vybraná cvičení solmizačně, dále doplňující sborový materiál (Chodila Maryška, Sluníčko zašlo). Z listu: lidové písně a snazší sborová partitura.

 

Sylabus
Poslední úprava: VEVERKO/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2016)

 

1. Opakování durových stupnic. Solmizační slabiky. Skripta (S. Pecháček I) s. 10 -22.

2. Durový tónický kvintakord a jeho melodické obměny. Rozšířený T5 v dur. S. 40-41. Úkol: najít písničku na rozšířený kvintakord a umět ji zapsat. Cv.: 15/3,19/2,3.

3. Kombinace stupnicových postupů a rozloženého T5. Obraty kvintakordu. S. 44-47. 

4. Intervaly v. a m. tercie v kvintakordu, č.4,5,8. S. 66-71. Zk.: 47,48/1,2,3 solm.

5. Terciové postupy v dur. S. 76-78.

6. Intervaly velká a malá sekunda. S. 37.

7. Mollové stupnice. S. 23-25.

8. Mollový kvintakord. Intonace v moll. S. 52-62.

9. Terciové postupy v moll. S. 82-89.

10. Zmenšený a zvětšený kvintakord. Kvintakordy na všech stupních dur. stupnice. S. 93-102.  

11. Intervaly velká a malá sexta. S. 112-113.

12. Opakování. Zápočtový test.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK