PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multimediální a hypermediální aplikace - OB1319505
Anglický název: Multimedia and Hypermedia Applications
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Prerekvizity : OB1319204, OB1319402
Ve slož. prerekvizitě: OB1319603
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (10.03.2015)
Posláním studijního předmětu Multimediální a hypermediální aplikace je poskytnout studentům v návaznosti na základní předmět Multimediální systémy možnost prohloubit vědomosti a dovednosti z oblasti multimédií, resp. hypermédií orientovaných na specifické technické a programové vybavení. Důraz bude kladen zejména na vývoj a využití příslušných aplikací založených na principu hypermédií, a to z pohledu zdůrazňujícího technické, technologické, praktické a provozní aspekty problematiky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (14.09.2015)

Cílem předmětu je osvojení příslušných dalších poznatků a rozvinutí kompetencí studentů pro práci s multimediálními a hypermediálními aplikacemi na počítači, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů a pochopení jejich specifik a funkčních možností.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (14.09.2015)
  • ADOBE CREATIVE TEAM Adobe Flash CS3 - Oficiální výukový kurz. Praha : Computer Press, 2008.
  • BERÁNEK, P. Digitální video v praxi. Praha: Unis publishing. 2001.
  • BIMBER, O., RASKAR, R. Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds. A K Peters, 2005. ISBN 1-56881-230-2.
  • FINNEY, A., ENGLAND, E. Managing Multimedia: Project Management for Interactive Media. Boston: Addison-Wesley, 2002.
  • JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.
  • KOHOUTKOVA, J. Hypermedia Interfaces to Relational Data Structures. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2003.
  • KOPECKÝ, P. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: FAMU, Katedra zvukové tvorby, 2008, 1.vydání. ISBN 80-7331-121-6
  • WOOTON, C. A Practical Guide to Video and Audio Compression: From Sprockets and Rasters to Macro Blocks. Focal Press, 2005, 1. vydání. ISBN 978-0240806303.
  • ZAHRADNÍK, J. Základy audiovizuální tvorby. Praha: SPŠST, 2006, 1. vydání.
  • KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (14.09.2015)

Témata studijního předmětu
Multimediální a hypermediální aplikace

Multimédia a Hypermédia

  • Základní pojmy a principy
  • Programové vybavení pro tvorbu multimediálních a hypermediálních aplikací (MHA)
  • Technické vybavení

Obraz a video

  • Základní pojmy, charakteristiky a principy
  • TV standardy a normy, prokládání obrazu
  • Komprese videa, kodeky, multimediální kontejnery
  • Formáty a frameworky v souvislosti s aplikačním využitím

Architektura aplikací

  • Specifika sktruktury hypermediálních aplikací oproti běžným webovým aplikacím
  • Zásady při návrhu a scénáři MHA
  • Jednotlivé multimediální složky a jejich funkce v MHA

Zpracování multimediálního obsahu

  • Analogové a digitální zdroje signálu
  • Digitalizace signálu
  • Základní pojmy a principy střihu videa
  • Střih videa, videoefekty, titulky, dabing - programové vybavení
  • Export videa pro různé využití - formáty

Specifické aplikace multimédií a hypermédií

  • Rozšířená a virtuální realita
  • Stereoskopie, 3D, VRLM
  • Autorské multimediální nástroje (např. Flash)
  • Hardwarové vybavení - snímací a zobrazovací technologie
  • Programové vybavení - SDK, frameworky aj.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (14.09.2015)

Požadavky k zápočtu

  • aktivní účast a práce v seminářích
  • zpracování dílčích úkolů v průběhu semestru (zadávaných na seminářích či prostřednictvím LMS)
  • odevzdání semestrální práce

Pozn.: Zápočet nemusí být udělen, jestliže úkoly nejsou zpracovávány průběžně.

Požadavky ke zkoušce

  • Úspěšné absolvování písemné části zkoušky orientované na ověření teoretických znalostí a praktických dovedností v rozsahu výuky.
  • Úspěšná obhajoba semestrální práce
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK