PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spec. pedag. znevýh. člověka s postižením řeči - O06318035
Anglický název: Special education of people with speach diorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SPZČ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Prerekvizity : O06318027
Je prerekvizitou pro: OOSOZ2PSP, OSOZ1PSP
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Erudio ()
Propedeutika oboru, základní terminologie, sdělovací proces a jeho poruchy, sociální funkce řeči, vývoj řeči v ontogeneti a fylogenezi, základy fonetiky, prevence komunikačních poruch, historie oboru u nás i ve světě, současné trendy o řečově postižené;
Literatura
Poslední úprava: Erudio ()

Sovák,m.: Uvedení do logopedie. SPN, Praha 1978.

Palková,Z.: Fonetika a fonologie češtiny. Karolinum, Praha 1997.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (13.04.2005)

Cíl kurzu:

Úvod do problematiky NKS

Obsah kurzu:

Propedeutika logopedie: řeč, jazyk, komunikace, mluva, sdělovací proces, komunikační schopnost vs. narušená komunikační schopnost.

Systém , formy a styly komunikace z hlediska psycho- a sociolingvistiky.

Sociální a subkulturní aspekty užívání jazyka.

Logopedie jako vědní obor, historický vývoj oboru, postavení v systému věd v současnosti, význam, metody a prostředky, organizace logopedické péče, etická pravidla, směry v profesionalizaci logopedů, aktuální trendy v logopedii.

Biologické a sociální determinanty řečové produkce, vývojové změny.

Neuropsychologické základy řeči. Vztah jazyka a myšlení z behavioristického, konvergujícího a kognitivního pohledu. Vztah vnímání- tvorba řeči (vokalizace,bimodalismus)

Klasické teorie osvojování jazyka (Skinnerova teorie, Chomského nativismus, Piagetův konstruktivismus, teorie kulturního kontextu Hallidaye a Labova aj.)

Fonetika a fonologie pro logopedy. Souvislost fonetické, fonotaktické a prozodické úrovně v organizaci řeči.

Anatomické a neurofyziologické předpoklady preverbálních a verbálních schopností.

Systém a klasifikace českých hlásek, artikulační a fonická báze, mluvní a fonické styly.

Česká ortofonie a ortoepie

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK