PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Systémy otevřené výuky - O02319903
Anglický název: Open Educational Systems
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok5
Staré označení: SOTV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Základy techniky
Prerekvizity : O02319581
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2009)
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s teoretickými otázkami využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve funkci virtuálního edukačního prostředí a umožnit jim prakticky si vyzkoušet některé modely výuky uspořádané ve virtuálním prostředí, navrhnout a vytvořit modelové výukové situace s využitím různých technologických prostředků ke komunikaci a spolupráci, pro distribuci edukačního obsahu, pro aktivizaci žáků a evaluaci procesu učení a výuky. Do předmětu je zařazena i problematika týkající se výukových objektů a jejich úložišť.
Literatura
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2009)

Autorský zákon [online]. [cit. 16.2.2009]. Dostupný na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Autorsk%C3%BD_z%C3%A1kon.

ASSCHE, F.V. Evaluation Targets & Methodology [online]. 2007 [cit. 3.9.2009]. Dostupný na: http://info.melt-project.eu/shared/data/melt/MELT_D7P1_final.pdf.

COLLIS, B. Tele-learning in a Digital World. The Future of Distance Learning. Thomson Computer Press, 1996. ISBN 1-85032-157-4.

DOWNES, S. E-learning 2.0 [on-line]. [cit.3.9.2009]. Dostupné na: http://www.elearnmag.org/subpage.cfm?section=articles&article=29-1.

DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft [on-line]. [cit.3.9.2009]. Dostupné na: http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65

GRUBER, L. Licence Creative Commons a šedá literatura [online]. 2008 [cit. 16.2.2009]. Dostupný na: http://nusl.stk.cz/images/CC_text.pdf.

HODGINS, W., CONNER, M. Everything You Ever Wanted to Know About Learning Standards but Were Afraid to ask [on-line]. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://www.linezine.com/2.1/features/wheyewtkls.htm.

IEEE Standards Asociation. http://standards.ieee.org/

IMS Learning Design Best Practice and Implementation Guide [on-line]. [cit.3.9.2009]. Dostupné na: http://www.imsglobal.org/learningdesign/ldv1p0/imsld_bestv1p0.html

IMS GLC [on-line]. [cit.3.9.2009]. Dostupné na: http://www.imsglobal.org/learningdesign/.

KAY, R.H., KNAACK, L. A multi-component model for assessing learning objects : The learning object evaluation metric (LOEM) [online]. 2008 [cit. 30.7.2009]. Dostupný na: http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/kay.html.

KULIČ,V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0447-5.

LeMill. http://lemill.net/

Learning Objects & Learning Standards [on-line]. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://www.learnativity.com/standards.html.

MERGEL, B. Instructional Design and Learning Theory [on-line]. [cit. 1.2.2008]. 1998. http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/mergel/brenda.htm

MOODLE. http://moodle.org

MONTECINO, V. Online distributed ed / writing, discussion groupware. Synchronous and asynchronous [on-line]. Last updated November 2003. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://mason.gmu.edu/~montecin/platforms.htm

MUDRÁK, D. Online vzdělávací prostředí jako nástroj komunikace ve škole. Praha : PedF UK, 2003. Diplomová práce.

PETERSEN, R. ?Real world? connections through videoconferences. In: Sborník Jedenácté POŠKOLE. Praha : ČVUT, 2002. s.15-17. ISBN 80-238-8598-7. Eds. M.Černochová, I.Fialová, S.Siňor.

P?LDOJA, H. LeMill: Web community for finding, authoring and sharing learning resources [on-line]. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://www.jsi.cz/Members/jan.wagner/lemill-web-community-for-finding-authoring-and-sharing-learning-resources/

SAK, P., MAREŠ, J., NOVÁ, H., RICHTER, V., SAKOVÁ, K., SKALKOVÁ, J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.

SIEMENS, G. Instructional Design in Elearning [on-line]. [cit. 3.9.2009]. Dostupné na: http://www.elearnspace.org/Articles/InstructionalDesign.htm.

TET 2001. Proceedings of International Conference Telecommunications for Education and Training. Praha : Karlova Univerzita, 2001. Eds. Z.Lustigová, H.Sponberg, S.Zelenda.

VÁŇOVÁ, T., VÁŇOVÁ, A. Moodle v síti. PragoData Consulting, 2009.

Sylabus -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2009)

ÚVOD

Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e+learning.

E-LEARNING JAKO MODEL OTEVŘENÉ VÝUKY VE ŠKOLNÍ PRAXI

Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT.

Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.

TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLE

Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.

Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody.

Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.

TEORETICKÉ PŘÍSTUPY K MODELOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH SYSTÉMŮ

Standardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA.

POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ

Modelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.

ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE

Základní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů.

Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.

NÁVRH SCÉNÁŘE

Návrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.

Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK