PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
ICT ve vzdělávání - O02319581
Anglický název: ICT in education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: ICTV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Základy techniky
Prerekvizity : O02319321
Je prerekvizitou pro: O02319903, O02319901, O02319431
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2008)
Hlavním posláním studijního předmětu ICT ve vzdělávání je seznámit studenty s postavením a se základními způsoby využití informačních a komunikačních technologií ve výuce a učení z různých vzdělávacích aspektů. Důraz je kladen jak na teoretické otázky související se způsoby využití ICT v edukačním procesu včetně procesu celoživotního učení,, tak na praktické vyzkoušení a vyhodnocení vybraných modelů integrace ICT do vzdělávání ve škole s cílem připravit budoucí učitele na možnosti využití počítačových systémů v edukačním prostředí a na rozvíjení dovedností a znalostí žáků pracovat s počítačovými systémy. Východiskem je klíčová otázka proč a jak integrovat ICT do vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět se rovněž zabývá otázkou, jakou úlohu a význam hrají ICT v procesu učení a ve výuce, jak prostřednictvím ICT změnit vzdělávání, strategie učení a výuky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2008)

Hlavním posláním studijního předmětu ICT ve vzdělávání je seznámit studenty s postavením a se základními způsoby využití informačních a komunikačních technologií ve výuce a učení z různých vzdělávacích aspektů. Důraz je kladen jak na teoretické otázky související se způsoby využití ICT v edukačním procesu včetně procesu celoživotního učení,, tak na praktické vyzkoušení a vyhodnocení vybraných modelů integrace ICT do vzdělávání ve škole s cílem připravit budoucí učitele na možnosti využití počítačových systémů v edukačním prostředí a na rozvíjení dovedností a znalostí žáků pracovat s počítačovými systémy. Východiskem je klíčová otázka proč a jak integrovat ICT do vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět se rovněž zabývá otázkou, jakou úlohu a význam hrají ICT v procesu učení a ve výuce, jak prostřednictvím ICT změnit vzdělávání, strategie učení a výuky.

Literatura
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2008)

BRANDSFORD, J.D., BROWN, A.L. COCKING, R.R. How People learn? National Academy Council, 1999. http://newton.nap.edu/html/howpeople1/

BRDIČKA, B. Role Internetu ve vzdělávání. Studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. AISIS : Kladno, 2004. ISBN 80-239-0106-0.

ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998.

DOCKTERMAN, D., A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990.

KALAŠ, I. Digitálne technológie a vízie moderného vzdelávania. In Sborník DIDINFO2006. Informatika na slovenských školách. Vývoj a perspektívy. UMB : Banská Bystrica, 2006.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.

MOYER,P.S. BOLYARD,J.J., SPIKELL,M.A. What Are Virtual Manipulatives? In Teaching Children Mathematics. 2002.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha : Portál, 1997.

RAMBOUSEK, V. a kol. Práce s počítačem. Praktické činnosti. Praha : Fortuna, 2003. 1. a 2. díl.

INFOVEK. http://www.infovek.sk/

TELMAE. http://telmae.eu

Učitelský spomocník. http://it.pedf.cuni.cz/

WWW4teachers. http://www.4teachers.org/

Sylabus -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2008)

POSTAVENÍ A FUNKCE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ

Proč se zabývat otázkou integrace ICT do školního vzdělávání?

ICT jako předmět studia, ICT jako nástroj k řešení problémů a úkolů, ICT jako edukační prostředí.

Úloha ICT ve změnách a inovacích ve vzdělávání.

JAK IMPLEMENTOVAT ICT DO EDUKACE

Modely integrace ICT do vzdělávání v závislosti na počtu počítačů ve třídě, typu aplikovaných programů, druhu technologie, v různých fázích výuky, podle uživatele.

Ukázky využití ICT v různých předmětech.

Projektové vyučování s ICT. Role ICT v síťových projektech.

VYUŽITÍ ICT V PRÁCI UČITELE

ICT v činnostech učitele při přípravě, realizaci, řízení a hodnocení výuky.

VYUŽITÍ ICT V UČENÍ ŽÁKA

ICT při řešení různých typů školních úloh. Úloha ICT v rozvoji dovednosti žáků učit se. Pojmy digitální a informační myšlení, digitální učení. Pojmové mapy. Virtual Manipulatives. Knowledge management.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK