PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodika informační výchovy - O02319431
Anglický název: Methodology for Teaching of Information Education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok5
Staré označení: MEIV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Základy techniky
Prerekvizity : O02319441, O02319581
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (04.01.2008)
Hlavním posláním studijního předmětu Metodika informační výchovy je poskytnout studentům teoretické základy nezbytné pro zvládnutí řešení metodických otázek integrace počítačových technologií do výuky na základní a střední škole. Pozornost se soustřeďuje na didakticko-metodické otázky vyučování ICT předmětů na ZŠ a SŠ přispívajících k utváření a rozvíjení dovedností a znalostí z oblasti ICT pro život v informační společnosti, ke kreativní činnosti žáků i k hlubšímu pochopení principu a využití počítačových technologií k řešení problémů a k učení. Východiskem je koncept informační výchovy a jejích základních komponent. Pozornost je věnována analýze učebnic a metodickým otázkám výuky programování na ZŠ a SŠ, konkrétně s využitím Imagine. Předmět navazuje na linii předmětů K81, K83, K85 a K95.
Literatura
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (04.01.2008)

BARANOVIČ, R., MORAVČÍKOVÁ, Ĺ. ŠNAJDER, Ĺ. Internet. Učebnice pro střední školy. Praha : ComputerPress, 1999.

BRDIČKA,B. Učení s počítačem. Skriptum PřF. Praha : PřF UK, 1996.

ČERNOCHOVÁ,M.-KOMRSKA,T.-NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.

HARMS,W.F. What is Information? Three Concepts. In Biological Theory 1(3), 2006. s.230-242.

HILLIS,W.D. Vzor v kameni. Jednoduché myšlenky, které řídí počítač. Praha : Academia, 2003.

CHIU,E., LIN,J. a kol. Mathematical Theory of Claude Shannon. http://mit.edu/6.933/www/Fall2001/Shannon1.pdf

CHROBÁK,J. Programátorské prostredie pre začiatočnikov. Diplomová práca. UK v Bratislave, 2004.

KALAŠ,I., BLAHO,A. Comenius Logo: tvorivá informatika. Bratislava : CL Group, 1998.

KALAŠ,I., BLAHO,A. Nové osnovy informatiky na Slovensku. Programovanie? Používanie? Porozumenie. In: Sborník POŠKOLE99. Lázně Sedmihorky, 1999.

KALHOUS,Z., OBST,O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

MAŇÁK,J., ŠVEC,V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

MURRAY,D.E. Technologies for Second language Literacy. 2005 (25), pp.188-201.

SEMENOV,A., RUDČENKO,T., ŠEGLOVA,O. Informatica: Mathematical basics of thinking and communications. Worksheet 1-4. Moscow : INT, 1997.

SEMENOV,A.ICT in Schools. A Handbook for teachers. UNESCO, 2005. Ed. J.Anderson. http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139028e.pdf

SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.

van MEEGE, J. Powerful Learning Environment Archies. Dostupné na : http://www.pa-linz.ac.at/international/Alert/Tntee/Tntee_publication/JVM%20Archives%20F.pdf

Učebnice:

Rambousek,V. a kol. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 2004. I. a II. díl.

VANÍČEK,J. Informatika pro ZŠ. Brno : ComputerPress, 2004. I.díl.

VANÍČEK,J. Informatika pro ZŠ. Brno : ComputerPress, 2004. II.díl.

VANÍČEK, J. Informatika pro ZŠ. Brno : ComputerPress, 2005. III. díl.

SEMENOV,A., RUDČENKO,T., ŠEGLOVA,O. Informatica: Mathematical basics of thinking and communications. Manual (definition pages). Moscow : INT, 1997.

SEMENOV,A., RUDČENKO,T., ŠEGLOVA,O. Informatica: Mathematical basics of thinking and communications. Worksheet 1-4. Moscow : INT, 1997.

VARGA,M., BLAHO,A., ZIMANOVÁ,R. Algoritmy s Logom. Informatika pre gymnáziá. Tematický zošit. Bratislava : SPN, 1999.

KALAŠ,I. a kol.: Informatika pre gymnázia. Bratislava :ŠPN, 2002.

Vzdělávací programy, učební osnovy:

Učební dokumenty pro gymnázia. Učební plány, učební osnovy. Praha : Fortuna, 1999.

Vzdělávací program Základní škola. Praha : Fortuna, 1996.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2005.

kol. Informačně technologický základ. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky. CERMAT : ÚIV, 2006.

Sylabus -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (04.01.2008)
  • Úvod do didaktiky informační výchovy. Vymezení pojmu "informační výchova".
  • Postavení informační výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ v ČR.
  • Vyučovací zásady a metody pro realizaci cílů informační výchovy
  • Metodika vybraných úloh z informační výchovy ve škole.
  • Analýza uUčebnici a dalších výukových a studijních zdrojů pro potřeby informační výchovy.
  • Vybrané otázky metodiky úvodu do programování v Imagine.
  • Metodika a výsledky vybraných výzkumů v ČR a v zahraničí zabývajících se otázkami edukačního přínosu ICT ve vzdělávání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK