PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační technologie - O02319321
Anglický název: Education Technology
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: EDTE
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Základy techniky
Prerekvizity : OSOZ1T
Je prerekvizitou pro: O02319908, O02319591, O02319581
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
Posláním předmětu Edukační technologie je revitalizovat, doplnit a systemizovat vědomosti studentů týkající se psychodidaktických východisek, vývoje a pojetí rolí a funkcí technologií, resp. technických prostředků při podpoře nebo navozování inovativních přístupů ve vzdělávání a proměn prvků edukační reality. Cílem tohoto převážně teoretického předmětu je rozvinout u studentů schopnost genetického a systémově obsahového vhledu, resp. nadhledu v oblasti edukační technologie, a tak vytvořit předpoklady pro další rozvoj ve směru využití technologií ve vzdělávání a zabezpečení moderní informační výchovy ve školské praxi. Předmět usiluje o uvědomění si širších vývojových a systémových souvislostí daných teorií a koncepcí, šíře edukačního potenciálu technických prostředků i validity postulátu, že proměny edukační reality indukované technologickým rozvojem se dotýkají všech vzdělávacích dimenzí.
Literatura
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)

BENEŠ, P., RAMBOUSEK,V., FIALOVÁ, I. (eds.) Vzdělávání pro život v informační společnosti I. Praha : Vydavatelství ČVUT Praha, 2005, 262 s. ISBN 80-7290-198-2.

BOHONY, P. Didaktická technológia. 1. vyd. Nitra : UKF, 2003. 176 s. ISBN 80-8050-653-1.

BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. Kladno : AISIS, 2003, 123 s. ISBN 80-239-0106-0.

CONWAY, J.  Educational Technology's Effect on Models of Instruction. Dostupné na www: http://copland.udel.edu/~jconway/, http://copland.udel.edu/~jconway/EDST666.htm.

ČERNOCHOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů na e-instruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X.

Explorations in Learning & Instruction: The Theory Into Practice Database. Dostupné na www: <http://www.gwu.edu/~tip/>.

Instructional Design Models. Dostupné na www: http://www.cudenver.edu/~mryder/itc_data/idmodels.html .

JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The theory and practise of learning. London : Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2.

KEARSELY, G. (ed.) Online Learning : Personal Reflections on the Transformation of ducation.
NJ : Educational Technology Publications,2005, 440 p.  ISBN 0-87778-306-3.

KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia 1992. ISBN 80-200-0447-5.

MAJUMDAR, S. Integrating ICT in Teaching & Learning. Thailand : UNESCO, 2004. ISBN 0‑13-117392-8. Dostupné na www: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001405/140577e.pdf.

RAMBOUSEK, V. a kol. Výzkum informační výchovy na základních školách. Koniáš : Plzeň 2007, 360 s. ISBN: 80-86948-10-2

RAMBOUSEK, V. Edukační technologie. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009.

RAMBOUSEK, V. Kapitoly z edukační technologie : studijní text. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009.

Škola pro 21. Století "Škola21" : Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" Dostupné na www: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdf.

The Encyclopedia of Educational Technology. Dostupné na www:  http://coe.sdsu.edu/eet/.

Theoretical Sources in IT Dostupné na www: http://anc36400.blogspot.com/2007/09/theoretical-sources-in-it-excellent.html .

Učitelský spomocník. Dostupné na www:  http://www.spomocnik.cz/ .

Theoretical Sources in IT Dostupné na www: http://anc36400.blogspot.com/2007/09/theoretical-sources-in-it-excellent.html .

Učitelský spomocník. Dostupné na www:  http://www.spomocnik.cz/ .

Sylabus -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)

Východiskové pojmy a konstrukce z oblasti pedagogiky, psychologie a teorie řízení, systémový pohled na vyučovací proces

Problematika vnitřních a vnějších podmínek učení, taxonomie výukových cílů, operacionalizované vymezení cílů, aplikace při strukturaci a učiva a konstrukci výukových programů

Hlavní soudobá paradigmata a směry vzdělávání související s technickými prostředky, psychodidaktické soustavy a jejich vazby k inovativním přístupům ve vzdělávání

Základní charakteristiky proudu behaviorální psychologie, behaviorální a neobehaviorální teorie učení, behaviorální strategie řízení, programované učení, historie a transfer do současnosti, systém řízeného učení

Základní charakteristiky proudu kognitivní psychologie, konstruktivistická teorie učení, instruktivní a konstruktivní v pedagogice, projektový přístup k edukaci, problémový přístup, konstruktivní a kolaborativní přístup

Koncept informační společnosti, konsekvence ekonomické a sociální, budování informační společnosti z hlediska zákl. koncepčních a programových dokumentů

Problematika klíčových kompetencí, informační gramotnosti, ICT gramotnosti a informační výchovy

Technické prostředky pro podporu získávání, zpracování a komunikaci informací v edukačních procesech, základní terminologické konstrukty oblasti

Charakteristické vlastnosti a specifické rysy ICT z hlediska edukace

Didaktické aspekty technických výukových prostředků, funkce technických výukových prostředků

Hlavní přínosy ICT pro vzdělávání, směry aplikace technologií ve vzdělávání, oblasti a druhy aplikací, dimenze využití ICT ve školách

Proměny edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární a systémové a organizační rovině při změnách edukačního prostředí, paradigma vzdělávání a organizace vzdělávání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK