PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kurz praktických činností - O01319049
Anglický název: Course on Practical Activities
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/30, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
doc. Ing. Jitka Vodáková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (31.01.2006)
Posláním předmětu je seznámit budoucí učitele primární školy s možnostmi rozvoje dovedností a formování osobnosti žáků 1. stupně ZŠ při výuce zařazené do oblasti Člověk a svět práce. Cílem předmětu je seznámit studenty s technologiemi spojenými s výrobou, zpracováním a hodnocením vlastností vybraných materiálů a s pěstováním vybraných rostlin, s využitím různých materiálů a rostlin pro experimentování, didaktické hry a rozvoj osobnosti dětí mladšího školního věku.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (06.02.2006)

DYTRTOVÁ, R., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti I. Praha: UK-PedF, 1999. ISBN 80-86039-89-7.

HONZÍKOVÁ, J., MICHÁLKOVÁ, L. , VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti II. Praha: UK-PedF, 2000. ISBN 80-7290-003-X.

VODÁKOVÁ, J. a kol. Pěstitelské práce. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23976-5.

VODÁKOVÁ, J.; CETTLOVÁ, M; DYTRTOVÁ, R.; BERÁNEK, V.Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha: UK-PedF, 2003.ISBN 80-7290-113-3.(Vybrané kapitoly).

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (09.02.2007)
  • Přírodní a technické materiály pro tvořivé činnosti dětí, hodnocení jejich vlastností, jednoduché experimenty, techniky zpracování.
  • Konstrukční činnosti a modelování; základy technického kreslení. Konstrukční stavebnice, tvorba konstrukčních prvků a sestavování vybraných modelů.
  • Pěstované rostliny, jejich využití pro vzdělávání dětí a úpravu životního prostředí ve školách a jejich okolí. Pokusy a didaktické hry s rostlinami. Rostliny ve výživě. Základy fytoterapie.
  • Využití praktických činností pro pedagogickou diagnostiku, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, nonverbální tvořivosti, poznávacích schopností dětí a formování jejich pozitivních vlastností.
  • Možnosti začlenění průřezových témat RVP do výuky tématických celků v oblasti Člověk a svět práce.
  • Základy bezpečnosti a hygieny při práci, hrách a experimentování s různými materiály a rostlinami v 1.- 5 ročníku ZŠ.

Požadavky k zápočtu:

  • absolvování výuky a splnění úkolů zadaných při výuce;
  • odevzdání seminární práce v 1. den kurzu

Seminární práce

Po prostudování Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), oblast Člověk a svět práce nebo školního vzdělávacího programu na jedné či více školách zpracovat jedno z uvedených témat podle výběru:

  • návrh Školního vzdělávacího programu (ŠVP) pro oblast Člověk a svět práce (ČSP) pro vybraný ročník 1.st. ZŠ,
  • návrh ŠVP pro vybraný tematický okruh ČSP (práce s drobným materiálem, konstrukční činnosti, pěstitelské práce, příprava pokrmů) pro 1. nebo 2. období výuky na 1. st. ZŠ,
  • návrh zařazení průřezových témat RVP (environmentální výchova, multikulturní výchova adal.) do programu výuky v oblasti ČSP na 1. stupni ZV
  • zpráva o stavu školního vzdělávacího programu pro oblast Člověk a svět práce v 1.-5. ročníku ZV na jedné či více školách, doplněná komentářem studenta.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
  • Aktivní práce při konzultacích.
  • Prostudování studijních materiálů zadaných pro individuální studium.
  • Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh - pokusů řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
  • Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK