PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kurz speciální pedagogiky - O01218099
Anglický název: Special Education Course
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:4/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Neslučitelnost : OBPS18999, OBSP18799, OB2318399, OK0218099
Je neslučitelnost pro: OK0618099
Je záměnnost pro: OK0618099
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím speciální pedagogiky. Vymezit její postavení v systému věd, základní kategorie a metody speciální pedagogiky. Orientovat studenta v systému vzdělávání žáků se SVP s akcentem na podmínky vzdělávání v inkluzivní škole s oporou o legislativní rámec vzdělávání. Vytvořit soubor systémových poznatků o žácích se speciálními výchovně vzdělávacími potřebami ve školním věku, charakterizovat výchovné a edukační souvislosti postižení a strategie jejich eliminace.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (03.02.2022)

Výuka probíhá standardní prezenční formou. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams. 

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2021)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU. 2013. ISBN 978-80-210-6678-6.

SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha. Grada 2007 ISBN 978-80-247-1733-3

SLOWÍK, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha. Portál 2010 ISBN 978-80-7367-691-9

KRYKORKOVÁ, H., VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Univerzita Karlova  2010. ISBN 978-80-7308-301-4

ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 ISBN 978-80-246-3071-7.

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: 2016, 302 s. ISBN 978-80-7290-619-2.

Časopis Speciální pedagogika

Sylabus
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2021)

 

Obsah:

Problematika vzdělávání dětí a záků s tělesným postižením, se zrakovým postižením, se sluchovým postižením, s vadami řeči, s mentálním postižením,

se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením a problematika minorit (SVP).

Základní nabídka speciálně pedagogické podpory v rámci inkluzivního vzdělávání.

Způsobilost dítěte pro školu. Deficity dílčích funkcí.

Speciálně pedagogická diagnostika, úloha speciálně pedagogických center, pedagogicko psychologické poradny.

Soustava výchovně vzdělávacích zařízení.

Reedukace specifických poruch učení.

Podpůrná opatření pro děti žáky se SVP.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.02.2021)

Písemný test (dle dané epidemiologické situace - ústní zkoušení) .

Zpracovaní seminární prace na téma speciální pedagogky (upřesněno na přednášce)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK